مقالات مشاوره ای

بهترین کتاب های کار و جامع پیش دبستان

بهترین کتاب های کار و جامع پیش دبستان

مقطع پیش دبستان از دوره های مهم کودکی محسوب میشه و تاثیر مستقیمی بر شرایط تحصیلی و حتی روابط اجتماعی کودکان در مقاطع بالاتر مثل دبستان داره. همچنین بسیاری از مهارت هایی که ما امروزه به صورت ناخودآگاه در زندگی روزمره به کار می بریم به همین مهارت هایی که در سنین کودکی آموختیم وابسته هستن. این مهارت ها توسط مربیان مجرب مهدکودک و پیش دبستان و با استفاده از کتاب های کار پیش دبستانی آموزش پرورش یا کتاب های کار دیگر ناشران مثل گاج و خیلی سبز به کودکان آموزش داده میشه.

اهمیت مقطع پیش دبستان

به در انتخاب بهترین کتاب برای آموزش کودکان در مقطع پیش دبستان باید ابتدا به اهمیت و تاثیر این دوره بر خلاقیت و مهارت های کودکان توجه کرد. مهارت هایی که میتونه در دوران مدرسه بسیار برای دانش آموزان کمک کننده باشه.

به طور کلی میشه گفت مقطع پیش دبستان عمدتا به دو دلیل برای کودکان 3 تا 6 سال از اهمیت زیادی برخورداره:

 

آمادگی برای ورود به مدرسه

با وجود اینکه جو و آموزش های موجود در مقطع پیش دبستان شباهت زیادی به دبستان و کلاس درس نداره مهم ترین پیش نیاز های دانش آموزان ابتدایی در همین مقطع آموزش داده میشه. پیش دبستان به نوبه خودش تاثیر زیادی در علاقه و ارتباط گرفتن دانش آموزان با مدرسه و تحصیل داره. اما به جز مربی پیش دبستان که در زمینه آموزش کودکان مهارت و تجربه ویژه ای داره، خانواده ها هم میتونن به پیشرفت کودکان کمک کنن تا این کودک در زمان ورود به کلاس اول و روبرویی با فضای مدرسه با مشکلی مواجه نشن.

فرصت طلایی (Golden time) مهارت آموزی در کودکان

مقطع پیش دبستان علاوه بر آمادگی ورود به کلاس اول، تاثیر زیادی بر خلاقیت کودکان داره، چیزی که با ورود کودکان به مدرسه کمتر مورد توجه معلمان قرار میگیره و بهتره در مقطع پیش دبستان تا حد امکان تقویت بشه. پیش دبستان درواقع یک فرصت طلایی برای تقویت خلاقیت و همچنین کسب مهارت در کودکانه چرا که تقویت این مهارت ها در مقاطع بالاتر مورد توجه قرار نمیگیره و از اون مهمتر محدوده سنی کودکان در مقطع پیش دبستانی یعنی سنین 3 تا 6 سال بهترین زمان برای یادگیری این مهارت ها محسوب میشه و با بالاتر رفتن سن این فرصت هم از دست میره.

 

ویژگی کتاب های کار پیش دبستان

کتاب های کار جامعی که برای آموزش کودکان در مقطع پیش دبستان تالیف شدن شامل بخش هایی هستن که به افزایش خلاقیت و آموزش مهارت های مختلف به کودکان کمک میکنه و در انتخاب بهترین کتاب کار ویژه پیش دبستان باید به این بخش ها توجه بشه. چند مورد از ویژگی های مهم کتاب های کار پیش دبستانی که باید پیش از انتخاب کتاب بررسی بشه عبارتند از:

راهنمای تدریس

یک بخش مهم که هر کتاب کار مقطع پیش دبستان باید داشته باشه قسمت راهنما هست که باید توسط مربی یا پدر و مادر که قصد دارن محتوای کتاب رو به کودکان آموزش بدن مورد مطالعه قرار بگیره. این قسمت از اهمیت ویژه ای برخورداره چرا که تمام چیزی که کودکان با انجام تمرین های کتاب باید یاد بگیرن و نحوه صحیح آموزش در همین بخش راهنما توضیح داده شده.

تقویت خلاقیت کودکان

از اونجایی که تقویت و تشویق خلاقیت کودکان در دوره پیش دبستان اهمیت بالایی داره مربیان و یا پدر و مادر باید به این قسمت ها هم توجه ویژه ای داشته باشن. بهترین کتاب کار پیش دبستان کتابیه که فعالیت هایی صرفا برای افزایش خلاقیت کودکان داشته باشه. البته در اکثر کتاب های کار از کودکان خواسته میشه تا داستان و یا تصویری رو به شکلی که خودشون میخوان کامل کنن که این فعالیت ها هم میتونه به عنوان فعالیت های خلاقیت محور در نظر گرفته بشه.

تمرین های دست ورزی

دست ورزی به تمارینی گفته میشه که کودکان رو با انجام بازی هایی وادار به به کار گیری دست میکنه. درگیر کردن ماهیچه های دست کودکان با فعالیت هایی مثل خمیر بازی یا درست کردن کاردستی میتونه قدرت ماهیچه ها رو افزایش بده. تمرین دادن ماهیچه های دست به کودکان کمک میکنه هنگام ورود به کلاس اول و یادگرفتن حروف الفبا آمادگی گرفتن مداد رو داشته باشن. همچنین دست ورزی دقت کودکان رو در کارهایی که با دستشون انجام میدن مثل بلند کردن یا نوشتن رو هم افزایش میده و کمک میکنه در کلاس اول دست خط بهتری داشته باشن.

صفحه آرایی جذاب

صفحه آرایی کاریکاتوری و جذاب بخش جدا نشدنی کتاب های کار پیش دبستانی محسوب میشه. مخاطب کتاب های کار پیش دبستان، کودکان 3 تا 6 سال هستن به همین دلیل این کتاب ها باید از طرح و رنگ های جذابی برخوردار باشه که این کودکان رو به انجام فعالیت ها تشویق کنه. همچنین این تصاویر و تنوع رنگ میتونه بر شناخت رنگ ها و شکل ها هم موثر باشه.

آشنایی با حروف و اعداد  

طبق مصوبه آموزش و پرورش یاد گرفتن حروف و اعداد برای کودکان پیش دبستان نیاز نیست و مربیان مقطع پیش دبستان اجازه تدریس حروف الفبا و اعداد رو ندارن. درواقع یاد گرفتن کامل حروف الفبا به زمان زیادی نیاز داره و معلم کلاس اول ابتدایی این حروف و اعداد رو در مدرسه به طور کامل به دانش آموزان آموزش میده به همین دلیل مطالعه حروف و اعداد در این سن اصلا توصیه نمیشه و بر یادگیری حروف در کلاس اول هم تاثیر منفی میذاره.

اما آشنایی جزئی با شکل و شمایل حروف الفبا و صدای حروف تنها به همون اندازه ای که در کتاب های کار مورد توجه قرار گرفته مشکلی نداره و کودکان رو برای ورود به کلاس اول آماده میکنه. آشنایی با کلمات هم آغاز و هم پایان یعنی کلماتی که با حروف یکسانی شروع میشن یا حروف انتهایی آنها مشابه هم هست بهتره در کتاب های کار پیش دبستانی مورد برررسی قرار گرفته باشه.

جداول پاداش و ارزیابی

تمرین و تکرار فعالیت های کتاب هرچند هم که جذاب و سرگرم کننده باشند بعد از مدتی موجب خستگی کودکان میشه. به همین منظور بهتره کتاب کاری که برای آموزش کودکان پیش دبستانی تهیه می کنید فعالیت های جایزه دار داشته باشند. منظور از فعالیت های جایزه دار تمارینی هست که در برخی صفحات کتاب قرار گرفتن و اگر کودکان این تمارین رو به درستی تکمیل کنند جایزه دریافت خواند کرد. البته این پاداش میتونه سرگرمی های کوچک مثل اضافه کردن برچسب یا ساخت کاردستی های ویژه ای باشه که کودکان رو برای ادامه دادن تمرین ها تشویق میکنه.

معرفی بهترین کتاب کار جامع پیش دبستان

منابع زیادی در بازار کتاب های پیش دبستانی موجوده که مربیان پیش دبستان یا خانواده ها میتونن تهیه کنن و با استفاده از تمارین این کتاب ها، کودکان رو آموزش بدن. تعدادی از بهترین منابع مقطع پیش دبستان عبارتند از:

کتاب جامع پیش دبستانی سری کارپوچینو گاج

انتشارات گاج در مقطع کتاب های پیش دبستانی، سری کتاب های کارپوچینو را روانه بازار کرد که با استقبال زیادی هم از سوی مربیان و پدر و مادر ها مواجه شد. هماهنگی چشم و دست، آشنایی با اشکال و رنگ ها و رسم الگو ها از آموزه های این کتابه و در بیشتر تمارین کتاب مورد توجه قرار گرفته.

این کتاب 192 صفحه‌ای نوشته فروغ بسطامی و زلیخا جوکار هست و از چهار بخش لوحه نویسی، زبان آموزی، ریاضی و هوش و علوم تشکیل شده. اکثر فعالیت های این کتاب برای تقویت ماهیچه های دست مطرح شده و تمرکز ویژه ای بر دست ورزی کودکان داره.

کتاب کار پیش دبستان گاج سری کارپوچینو همچنین شامل یک ضمیمه رایگانه که استیکر های مورد نیاز تمرین های جایزه دار در همین ضمیمه قرار گرفته. همچنین این کتاب از صفحه آرایی خوبی هم برخورداره و از انواع رنگ ها به خوبی در تصاویر این کتاب استفاده شده.

نمونه صفحات کتاب جامع پیش دبستانی سری کارپوچینو گاج

نمونه صفحات کتاب جامع پیش دبستانی سری کارپوچینو گاج نمونه صفحات کتاب جامع پیش دبستانی سری کارپوچینو گاج

خرید کتاب جامع پیش دبستانی سری کارپوچینو گاج

 

 

کتاب کار جامع پیش دبستانی خیلی سبز

کتاب کار جامع پیش دبستان انتشارات خیلی سبز نوشته سارا زمانیان حدود 200 صفحه داره که انواع تمرین های ویژه کودکان در مقطع پیش دبستان رو شامل میشه. تمارین دست ورزی و تقویت خلاقیت به خوبی در این کتاب مورد توجه قرار گرفته.

کتاب کار جامع پیش دبستانی خیلی سبز همچنین یک ضمیمه شامل استیکر های جذاب داره که میتونه برای تشویق کودکان برای انجام برخی تمرین ها و فعالیت ها مورد استفاده قرار بگیره. این کتاب از چهار بخش تشکیل شده که به ترتیب عبارتند از آمادگی برای نوشتن، ریاضی و هوش ، زبان آموزی و علوم.

فهرست کتاب کار جامع پیش دبستانی خیلی سبز

فهرست کتاب کار جامع پیش دبستانی خیلی سبز

نمونه صفحات کتاب کار جامع پیش دبستانی خیلی سبز

نمونه صفحات کتاب کار جامع پیش دبستانی خیلی سبز نمونه صفحات کتاب کار جامع پیش دبستانی خیلی سبز نمونه صفحات کتاب کار جامع پیش دبستانی خیلی سبز

خرید کتاب کار جامع پیش دبستانی سری کارپوچینو گاج

 

 

کتاب جامع پیش دبستانی 1 خیلی سبز سری تربچه

از دیگر کتاب های کار پیش دبستانی انتشارات خیلی سبز سری کتاب های جامع تربچه نوشته سارا زمانیان و فروغ فیلبان زاده هست که ویژه کودکان 4 و 5 ساله. در کل این کتاب در 163 صفحه تالیف شده و انواع بازی ها و فعالیت های مناسب برای کودکان 4 و 5 سال رو شامل میشه. به علاوه این کتاب صفحه آرایی مناسبی هم داره که کودکان رو به انجام فعالیت ها تشویق میکنه.

فهرست کتاب جامع پیش دبستانی 1 خیلی سبز سری تربچه

فهرست کتاب جامع پیش دبستانی 1 خیلی سبز سری تربچه

نمونه صفحات کتاب جامع پیش دبستانی 1 خیلی سبز سری تربچه

نمونه صفحات کتاب جامع پیش دبستانی 1 خیلی سبز سری تربچه نمونه صفحات کتاب جامع پیش دبستانی 1 خیلی سبز سری تربچه نمونه صفحات کتاب جامع پیش دبستانی 1 خیلی سبز سری تربچه

خرید کتاب جامع پیش دبستانی 1 خیلی سبز سری تربچه

 

 

کتاب کار و تمرین جامع پیش دبستانی منتشران

تعداد صفحات کتاب کار و تمرین منتشران در مقطع پیش دبستانی به حدود 145 صفحه میرسه. این کتاب نوشته سارا زمانیان و سندس بزیان هست که مهارت های مورد نیاز کودکان رو در چهار بخش مورد بررسی قرار داده. کتاب کار و تمرین پیش دبستانی منتشران شامل قسمت های آمادگی برای نوشتن، زبان آموزی، علوم و ریاضی هست. مولفان این کتاب به خلاقیت کودکان توجه ویژه ای نشون دادن به طوری که هر یک از بخش های کتاب فارغ از آموزش مهارت ویژه همون قسمت، به گونه ای، در تقویت خلاقیت کودکان هم تاثیر داره. قسمت ابتدای این کتاب عمدتا به جهت یابی و دست ورزی پرداخته تا کودکان به خوبی برای تمرین نوشتن و به دست گرفتن مداد درکلاس اول آماده بشن. کتاب کار و تمرین منتشران همچنین از صفحه آرایی و تصویر سازی مناسبی برخورداره و با رنگ آمیزی های فراوانی که داره جذابیت تمارین رو برای کودکان بیشتر میکنه.  

فهرست کتاب کار و تمرین جامع پیش دبستانی منتشران

فهرست کتاب کار و تمرین جامع پیش دبستانی منتشران

نمونه صفحات کتاب کار و تمرین جامع پیش دبستانی منتشران

نمونه صفحات کتاب کار و تمرین جامع پیش دبستانی منتشران نمونه صفحات کتاب کار و تمرین جامع پیش دبستانی منتشران

خرید کتاب کار و تمرین جامع پیش دبستانی منتشران

 


کتاب کار جامع پیش دبستانی مبتکران

کتاب کار پیش دبستانی مبتکران در 193 صفحه توسط کتایون مهر آبادی تالیف شده. این کتاب کودکان رو در پنج زمینه آماده میکنه. فارسی، ریاضی، دانش و بهداشت، دست ورزی و هوش قسمت های مختلف کتاب کار جامع پیش دبستانی مبتکران هستن.

این کتاب علاوه بر یک جلد کتاب جامع تمرین و فعالیت یک ضمیمه رایگان هم داره که تمام نکات مورد نیاز مربیان و یا پدر و مادر برای آموزش کودکان رو توضیح داده. این ضمیمه شیوه صحیح انجام فعالیت ها و نکات مهمی که کودکان در هر تمرین باید یاد بگیرن رو توضیح داده تا آموزگاران این کتاب به خوبی بتونن از همه بازی ها و فعالیت های کتاب بهره ببرند.

در انتهای کتاب برچسب های مورد نیاز در برخی تمرین ها هم قرار گرفته که انجام فعالیت های کتاب رو برای کودکان جذاب تر میکنه. قسمت اول کتاب شامل داستان های آموزنده هست. در انتهای این داستان ها سوالاتی مطرح شده که درک کودکان از مفهوم کلی داستان رو مورد ارزیابی قرار میده و بر نکات مهم تاکید میکنه همچنین تمارین مورد نیاز کودکان برای آشنایی با حروف الفبا هم در این قسمت تالیف شده.

در صفحه آرایی کتاب از رنگ های متنوعی استفاده شده و در مجموع این کتاب از تصاویر کارتونی کمتری نسبت به دیگر منابع پیش دبستان برخورداره. اما اط نظر جنس صفحات و جلد کتاب کیفیت مناسبی داره.

فهرست کتاب کار جامع پیش دبستانی مبتکران

فهرست کتاب کار جامع پیش دبستانی مبتکران

نمونه صفحات کتاب کار جامع پیش دبستانی مبتکران

نمونه صفحات کتاب کار جامع پیش دبستانی مبتکران نمونه صفحات کتاب کار جامع پیش دبستانی مبتکران نمونه صفحات کتاب کار جامع پیش دبستانی مبتکران

خرید کتاب کار جامع پیش دبستانی مبتکران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *