مقالات مشاوره ای

چه درس‌هایی رو برای کنکور فرهنگیان بخونیم؟

چه درس‌هایی رو برای کنکور فرهنگیان بخونیم؟

آزمونِ ورودیِ دانشگاه فرهنگیان مشابه کنکور سراسری به‌صورت هماهنگ و البته هم‌زمان با کنکور سراسری رشته‌های انسانی، تجربی، ریاضی و فنی‌وحرفه‌ای برگزار می‌شه. این آزمون به‌مانند هر آزمون دیگه‌ای که ملاکِ سنجشِ توانایی و دانش داوطلبانه، منابعی داره و این منابع برخاسته از دروسی هستند که ماده‌های امتحانی آزمون محسوب می‌شن و خوندنشون الزامیه.

هر ماده‌ی امتحانی ضریب اهمیت مشخص خودش رو داره و سازمان سنجش هم اعلام کرده که نیاز هست چه مطالبی برای هر موضوع خونده بشه.

آگاهی از ضریب اهمیت هر ماده‌ی امتحانی به داوطلب این امکان رو می‌ده که برنامه‌ریزی بهتر و دقیق‌تری برای مطالعه و آماده شدن برای آزمون بچینه و سطح آمادگی خودش رو هوشمندانه‎تر افزایش بده.

در همین راستا باید توجه داشته باشید که رسیدن به حد قبولی و بالاتر از حداقل تراز برای پذیرفته شدن در دانشگاه فرهنگیان، به عملکرد شما و نمره و ترازی که از پاسخ دادن به تست‌های کنکور سراسری رشته‌ای که ثبت‌نام و شرکت کردید، به‌دست میارید به‌علاوه‌ی نمره‌ی عملکرد شما در پاسخ دادن به تست‌های کنکور فرهنگیان، بستگی داره و مجموعِ این‌ها لحاظ می‌شه.

بنابراین توجهِ صرف به آزمون فرهنگیان و رها کردن کنکور سراسری رشته‌تون، راه معقولی نیست و بایستی شیوه‌ی مطالعاتی و برنامه‌‎ریزی‌تون به‌گونه‌ای باشه که به هر دو کنکور بنابر علاقه‌تون به قبول شدن در دبیری رشته‌ی مدنظرتون یا ضرایب اهمیت هر ماده‌ی امتحانی اهمیت بدید.

یعنی هم کنکور سراسری اهمیت بالایی داره و هم آزمون فرهنگیان و از این دو بنابر هدف‌تون توجه به درس/ دروس خاص همون رشته هم الزامیه.

براساس این‌که رشته‌ی تحصیلی شما یا کنکور سراسری‌ای که ثبت‌نام کردید چی هست، ضرایب هر درس اختصاصی اون رشته که در کنکور سراسری‌ش مطرح می‌شه، متفاوت خواهد بود و از اون‌جایی‌که کنکور فرهنگیان و کنکور سراسری به‌صورت هم‌زمان در یک‌روز و البته با دفترچه‌های تستی جداگونه و مخصوص به خود برگزار می‎شن، بهتره که بدونید هر درسِ کنکوری از رشته‌تون با چه ضریبی اعمال می‌شه و در برنامه‌ی مطالعاتی و وقتی که می‌خواید بذارید درنظر بگیرید.

ضرایب دروس کنکور تجربی

درس

ضریب

زمین‌شناسی

۱

ریاضی

۷

زیست‌شناسی

۱۲

فیزیک

۷

شیمی

۹

ضرایب دروس کنکور ریاضی و فنی

درس

ضریب

ریاضی

۱۲

فیزیک

۹

شیمی

۷

ضرایب دروس کنکور انسانی

درس

ضریب

ریاضی

۶

اقتصاد

۲

زبان و ادبیات فارسی

۸

زبان عربی

۵

تاریخ و جغرافیا

۵

علوم اجتماعی

۵

فلسفه و منطق

۵

روانشناسی

۲

در ادامه با دروس اصلی کنکور دانشگاه فرهنگیان، ضرایب اهمیت اونا و منابعی که می‌تونید استفاده کنید، آشنا می‌شید:

ماده‌های امتحانی آزمون فرهنگیان

حال ببینیم ماده‌های امتحانیِ اعلام‌شده توسط سازمان سنجش برای آزمون ورودیِ دانشگاه فرهنگیان چیاست؟

  • تعلیم و تربیت اسلامی
  • هوش و استعداد معلمی

منابع و ضریب امتحانی تعلیم و تربیت اسلامی

تعلیم و تربیت اسلامی با ضریب ۲ اعمال می‌شه و منابع مشخصی داره که بایستی بخونید:

  • کتاب مهارت معلمی استاد محسن قرائتی
  • کتاب درسی دین‌ و زندگی دهم
  • کتاب درسی دین‌ و زندگی یازدهم

از کتاب مهارت معلمی تنها ۳ فصل اول در طراحی سوال‌های آزمون مورد استفاده قرار می‌گیره و باید بخونید. این کتاب برای دانش‌آموزانِ دو گروه‌رشته‌ی انسانی و دیگر رشته‌ها مشترکه و ۳ فصل ابتدایی اون ملاک مطالعاته.

از کتاب‌های درسی دینی بنابر این‌که رشته‌تون انسانی هست (کنکور انسانی شرکت کردید) یا جزو گروه‌رشته‌های تجربی، ریاضی و فنی‌وحرفه‎‌ای هستید (یکی از این کنکورها رو شرکت می‌کنید) چند درس مهمه که باتوجه به رشته‌‍تون باید بدونید کدوم‌ها رو بخونید و تست بزنید که در ادمه اعلام می‌شه.

دانش‌آموزها یا داوطلبین کنکور علوم انسانی باید دروس نهم تا چهاردهم دین‌ و زندگی دهم ویژه‌ی رشته‌شون رو بخونند (صفحات ۹۶ تا ۱۵۸)

و درس‌های شانزدهم تا هجدهم دین‌ و زندگی یازدهم ویژه‌ی رشته‌ی انسانی که می‌شه صفحات ۱۹۶ تا ۲۳۰ کتاب.

دانش‌آموزها یا داوطلبین کنکور یکی از رشته‌های تجربی یا ریاضی یا فنی‌ و حرفه‌ای‌ها باید دروس هشتم تا دوازدهم کتاب درسی دینی دهم رو بخونند (صفحات ۹۸ تا ۱۵۲) و درس‌های یازدهم و دوازدهم دین‌ و زندگی یازدهم که می‌شه صفحات ۱۳۴ تا ۱۵۸.

مجموع این مباحث منبع اصلی ماده‌ی امتحانی تعلیم و تربیت اسلامی با ضریب ۲ رو شکل می‌دن.

حال که با دروس و بخش‌های اصلی این ماده‌ی امتحانی آشنا شدید، باید بدونید که انتخاب خود کتاب‌های درسی دینی و کتاب مهارت معلمی به تنهایی کافی نیست؛ چراکه برای این آزمون کل دروس و مباحث این سه کتاب مطرح نمی‌شن و به مطالعه‌ی همه‌ی کتاب نیازی نیست و به‌ویژه این‌که تست و پرسشی هم ندارند.

پس داوطلبان کنکور فرهنگیان که قصد دارند مباحث و مطالب تعلیم و تربیت اسلامی رو به‌صورت یک‌پارچه و کامل مطالعه کنند و تست بزنند بهتره که از کتاب‌هایی که به همین منظور تألیف و منتشر شدند استفاده کنند. در ذیل به معرفی چندتا از بهترین‌های این ماده‌ی امتحانی می‌پردازیم:

کتاب دانشجو معلم تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه فرهنگیان سامان‌سنجش

توجه داشته باشید این عنوان مخصوص بچه‌هاییه که در رشته‌های تجربی، ریاضی و فنی‌ و حرفه‌ای تحصیل یا کنکور سراسری یکی از این رشته‌ها رو ثبت‌نام کردند؛ باتوجه به متفاوت بودن دروس دین‌ و زندگی بین انسانی‌ها و سایر رشته‌ها، کتاب تعیلم و تربیت اسلامی هم که شامل مباحث لازم از دین‌ و زندگی و مهارت معلمی استاد قرائتیه، در دو نوع و برای این دو گروه تألیف و منتشر شده و شامل همون مباحثیه که از دینی دهم و یازدهم مطرح می‌شه و توضیحات لازم و تست‌های مکفی رو با پاسخنامه‌شون پوشش می‌ده. این کتاب شما رو از ۳ جلد کتاب دین‌ و زندگی دهم، یازدهم و مهارت معلمی محسن قرائتی بی‎نیاز می‌کنه.

خرید کتاب دانشجو معلم تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه فرهنگیان سامان‌سنجش

کتاب دانشجو معلم تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه فرهنگیان سامان سنجش

120,000 تومان
  • چاپ 1402 ویژه کنکور فرهنگیان
  • ویژه دانش آموزان رشته های تجربی، ریاضی، فنی حرفه‌ای و کاردانش

و اما کتاب تعلیم و تربیت اسلامی مخصوص دانش‌آموزان رشته‌ی علوم انسانی

کتاب دانشجو معلم تعلیم و تربیت اسلامی انسانی دانشگاه فرهنگیان سامان‌سنجش

ویژگی‌های این کتاب مشابه همون توضیحات کتاب بالاست و از دروس دینی همونا رو پوشش می‌ده که بچه‌های انسانی مطالعه می‌کنند.

با این کتاب‌ها توانایی و تمرکزتون رو در پاسخ دادن به تست‌های دروس لازم در این بخش بالا می‌برید و اگر هم قبلا مطالعه کرده باشید به‌راحتی می‌تونید مرور یا جمع‌بندی کنید.

خرید کتاب دانشجو معلم تعلیم و تربیت اسلامی انسانی دانشگاه فرهنگیان سامان‌سنجش

کتاب دانشجو معلم تعلیم و تربیت اسلامی رشته انسانی دانشگاه فرهنگیان سامان سنجش

96,000 تومان
  • چاپ 1402 ویژه کنکور فرهنگیان
  • ویژه دانش آموزان رشته انسانی

کتاب مهارت معلمی استاد محسن قرائتی

این کتاب یکی از منابع اصلی بخش تعلیم و تربیت اسلامی آزمون فرهنگیانه و دانش‌آموزهایی که قصد شرکت در این آزمون رو دارند باید سه فصل اول این کتاب رو بخونند. این کتاب هیچ‌گونه تست و پرسشی نداره و علاقه‌مندان به حرفه‌ی معلمی و تازه‌واردها به این فعالیت هم می‌تونند ازش استفاده کنند.

کتاب مهارت معلمی به بیان هر آن‌چه که ویژگی و خصایص یک معلم نمونه رو می‌سازه، به متن می‌کشه و توضیحات کامل و بخش‌به‌بخشی از شخصیت یک معلم نمونه رو به تصویر درمیاره.

خرید کتاب مهارت معلمی استاد محسن قرائتی

منابع و ضریب امتحانی هوش و استعداد معلمی

هوش و استعداد معلمی  با ضریب ۳ اعمال می‌شه و منبع مشخصی از سوی سازمان سنجش برای این ماده‌ی امتحانی معرفی و اعلام نشده.

این بخش به بررسی توانمندی‌های ذهنی و استعداد تحلیلی و تحصیلی داوطلب در ابعاد مختلف زبانی، ادبی، ریاضی و... می‌پردازه و مشترکا برای هر دو گروه‌رشته‌های آزمون فرهنگیان مطرح می‌شه.

با این‌که منبع مشخصی برای این ماده‌ی امتحانی اعلام نشده، اما ناشران تخصصی این حوزه دست به تالیف و انتشار کتاب‌هایی که نیاز داوطلبان در این بخش رو به‌خوبی پوشش بده، زدند؛ که در ادامه به معرفی بهترین منابع این ماده‌ی امتحانی می‌پردازیم.

کتاب هوش سیا فرهنگیان کوشاهوش

این کتاب یکی از کامل‌ترین منابعیه که برای تسلط بر ماده‌ی امتحانی هوش و استعداد معلمی می‌تونید استفاده کنید.

درسنامه‌ی کامل و توضیحات کاربردی برای این‌که داوطلب مهارت‌های استدلال، استنتاج، تحلیل و طبقه‌بندی گزاره‌ها و متغیرها، حل کردن مسائل عددی و... رو به‌خوبی تقویت کنه و نکات کلیدی مربوطه رو بخونه و مرور کنه، از ویژگی‌های این کتابه. درکنار درسنامه، انواع تست‌هایی که در سطح استانداردهای آزمون‌های این حیطه و کنکور فرهنگیان هست، به‌همراه پاسخنامه‌شون تالیف شده و تسلط مخاطب بر درسنامه‌ها رو بالاتر می‌بره و با شبیه‌سازی بخش هوش کنکور فرهنگیان، مباحث مرتبط با این ماده‌ی امتحانی رو به‌شکل صددرصد پوشش می‌ده.

خرید کتاب هوش سیا فرهنگیان کوشاهوش

کتاب هوش سیا فرهنگیان کوشاهوش کنکور 1403

331,500 تومان
  • چاپ 1402 ویژه کنکور فرهنگیان 1403
  • شامل درسنامه کامل، نکات کلیدی،آزمون شبیه ساز

کتاب دانشجو معلم هوش و استعداد معلمی دانشگاه فرهنگیان سامان‌سنجش

یکی از کتاب‌های مخصوص آمادگی برای تست‌های هوش فرهنگیان، کتاب دانشجو معلم انتشارات سامان‌سنجش هست. این کتاب درسنامه‌ی کاربردی و مفیدی برای بخش‌های مختلف هوش تالیف و ارائه کرده و تست‌های متنوعی رو هم برای پوشش مباحث به‌همراه پاسخنامه‌شون گذاشته و حجم متناسبی داره و به‌راحتی می‌تونید بخونید، تموم کنید و دوره و مرور جهت افزایش تسلط داشته باشید.

در ادامه منابعی که هر دو بخش اصلی کنکور فرهنگیان رو شامل بشه، معرفی می‌کنیم. این منابع تک جلدی‌اند و مقرون‌ به‌صرفه و برای داوطلبین عزیزی که قصد دارند تمام مباحث و مطالب رو در یک کتاب داشته باشند و به‌راحتی با خودشون همراه داشته باشند و به‌اصطلاح دورشون شلوغ نشه؛ و یا دانش‌آموزها و داوطلبان کنکور فرهنگیان که به‌دنبال تست بیشتر و مرور مطالب هستند، می‌تونند یکی از این کتاب‌ها رو انتخاب و مطالعه یا مرور رو آغاز کنند.

خرید کتاب دانشجو معلم هوش و استعداد معلمی دانشگاه فرهنگیان سامان‌سنجش

کتاب دانشجو معلم هوش و استعداد معلمی دانشگاه فرهنگیان سامان سنجش

96,000 تومان
  • چاپ 1402 ویژه کنکور فرهنگیان
  • ویژه دانش آموزان رشته های تجربی، ریاضی، انسانی، فنی حرفه‌ای و کاردانش

منابع جامع کنکور فرهنگیان

دسته‌ی دیگه‌ای از کتاب‌های آزمون فرهنگیان که توضیح مختصری راجع بهشون دادیم، از نوع جامع هستند و تک‌جلدی؛ این کتاب‌ها مقرون به‌صرفه‌اند و همراه داشتن و جملشون آسون‌تره و تمام مباحث و مطالب هردو ماده‌ی امتحانی داخل آزمون فرهنگیان رو پوشش می‌دن؛ یعنی شامل درسنامه و تست‌های هوش و استعداد معلمی و مباحث تعلیم و تربیت اسلامی‌اند.

کتاب آموزش نکته‌به‌نکته و تست اختصاصی دانشگاه فرهنگیان چهارخونه

این کتاب دربرگیرنده‌ی آموزش و درسنامه‌ی مطالب تعلیم و تربیت اسلامی برای هر دو گروه رشته‌ی این آزمون و مباحث مربوط به هوش و استعداد معلمیه و تست‌های متنوع و متعددی رو شامل می‌شه که پاسخنامه‌ی تشریحی دارند.

خرید کتاب آموزش نکته‌به‌نکته و تست اختصاصی دانشگاه فرهنگیان چهارخونه

کتاب کنکور اختصاصی دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان سامان‌سنجش

این عنوان کتاب مباحث تعلیم و تربیت اسلامی عمومی یا درواقع همون گروه‌رشته‌های تجربی، ریاضی و فنی‌وحرفه‌ای رو شامل می‌شه که سه فصل ابتدایی کتاب مهارت معلمی استاد محسن قرائتی و مباحث مربوط به ماده‌ امتحانی هوش و استعداد معلمی رو هم به‌صورت کامل دربر می‌گیره.

درسنامه، تست و پاسخنامه‌ی تشریحی سه بخش اصلی این کتاب رو شکل می‌دن.

توجه داشته باشید که مباحث این کتاب عینا همون مباحثی هست که به‌صورت جداگونه در کتاب‌های تعلیم و تربیت اسلامی سامان‌سنجش یا هوش و استعداد معلمی این انتشارات اومده.

کتاب کنکور اختصاصی دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان سامان‌سنجش

کتاب کنکور اختصاصی دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان سامان سنجش

200,000 تومان
  • چاپ 1402
  • ویژه دانش آموزان رشته های تجربی، ریاضی، فنی حرفه‌ای و کاردانش

کتاب کنکور اختصاصی دانشجو معلم رشته‌ی انسانی دانشگاه فرهنگیان سامان‌سنجش

این کتاب هم مشابه کتاب قبلیه با این تفاوت که منحصرا برای داوطلبین کنکور انسانی و متقاضیان آزمون فرهنگیان محصل در رشته‌ی علوم انسانی هست. همون‌طور که توضیح داده شده گروه انسانی از دیگر رشته‌ها تفاوتی داره که در دروس دین‌ و زندگی خودشون رو نشون می‌دن.

کتاب کنکور اختصاصی دانشجو معلم رشته‌ی انسانی دانشگاه فرهنگیان سامان‌سنجش

کتاب کنکور اختصاصی دانشجو معلم رشته انسانی دانشگاه فرهنگیان سامان سنجش

200,000 تومان
  • چاپ 1402 ویژه کنکور فرهنگیان
  • ویژه دانش آموزان رشته انسانی

کتاب کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان نشر آراه

این کتاب هم از دسته کتاب‌های جامع و تک‌جلدی برای متقاضیان آزمون فرهنگیانه که برای هر دو گروه‌رشته‌ی علوم انسانی و علوم تجربی، ریاضی- فیزیک و فنی‌ و حرفه‌ای تالیف شده. از ویژگی‌های این کتاب می‌تونیم به شرح و خلاصه‌ی دروس، معرفی نکات برتر و مهم منابع و آزمون‌ها، سوالات تالیفی و شبیه‌سازی‌ شده‌ی آزمون و ویژه‌نامه‌ی اختصاصی شب امتحان جهت مرور سریع نکات اشاره کنیم که تبدیلش می‌کنه به یک منبع کامل و کاربردی جهت کسب آمادگی برای گرفتن تراز مورد قبول در آزمون فرهنگیان.

خرید کتاب کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان نشر آراه

کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان نشر آراه

382,500 تومان
  • چاپ 1402
  • مهارت معلمی (استاد محسن قرائتی)
  • دین و زندگی ( رشته‌های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، فنی و حرفه‌ای / کاردانش)
  • هوش و استعداد معلمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *