مقالات مشاوره ای

تغییرات ریاضی دهم چاپ 99 نسبت به 1400 برای کنکور 1403

تغییرات ریاضی دهم چاپ 99 نسبت به 1400 برای کنکور 1403

درس ریاضی به پرورش مهارت‌های تحلیلی، خلاقیت، تفکر حل مسئله و درک علوم مختلف کمک شایانی می‌کنه به همین دلیل دانش آموزان از مقطع ابتدایی شروع به یادگیریش می‌کنن. دانش آموزان رشته علوم تجربی ریاضی رو به شکل تخصصی تری در سه مقطع دهم، یازدهم و دوازدهم یاد می‌گیرن.

 کتاب‌های درسی با دقت، وسواس و استاندارد بالایی طراحی می‌شن؛ اما گاهی تغییراتی توشون اعمال می‌شه تا اثرگذاری محتوایی بالاتر بره. این تغییرات گاهی جزئی و گاهی پایه‌ای هستن. درس ریاضی هم از این قضیه مستثنی نیست و در سال‌هایی تغییراتی پیدا کرده.

در این مقاله قصد داریم تغییرات کتاب درسی ریاضی دهم چاپ 1400 با 1399 رو در صورت وجود بیان کنیم. مطالعه مقاله برای افراد پشت کنکوری که متقاضی شرکت در کنکور 1403 هستن توصیه می‌شه.

لیست تغییرات کتاب درسی ریاضی دهم 1400 با 1399

خوشبختانه کتاب درسی ریاضی دهم چاپ 1400 در مقایسه با چاپ 1399 هیچ تغییری پیدا نکرده. این قضیه به چند دلیل نکته مثبتی برای افراد پشت کنکوری به شمار می‌ره. اول اینکه نیازی به تهیه کتاب درسی جدید و صرف هزینه اضافه‌تری ندارن و دوم اینکه از کتاب‌های کمک آموزشی چاپ 1399 هم می‌تونن استفاده کنن. دلیل بعدی اینکه نیازی نیست که سبک مطالعه و آموزششون رو تغییر بدن و با همون سیستم مطالعاتی گذشته می‌تونن دروس رو دنبال کنن.

ویژگی‌های کتاب درسی ریاضی دهم 1400

کتاب درسی ریاضی دهم از 7 فصل تحت عناوین الگو و دنباله، مثلثات، توان‌های گویا و عبارت‌های جبری، معادله‌ها و نامتعادله‌ها، تابع، شمارش بدون شمردن و آمار و احتمال تشکیل شده. این مباحث از اصلی‌ترین مباحث علم ریاضی هستن که دونستنشون درب دنیای جدیدی رو به دانش آموزان باز می‌کنه. درک بسیاری از مفاهیم علمی و حتی جهان اطراف وابسته به درک این مباحثه. کتاب فوق ساختار یکسانی نداره و از چند بخش تحت عنوان فعالیت، کاردرکلاس، تمرین و دانستنی‌ها تشکیل شده.

 هرکدوم از این بخش‌ها به شکل خاصی ذهن رو تحت تاثیر قرار می‌دن و باعث تثبیت مفاهیم می‌شن. تا جای ممکن از ابزارهای مختلفی مثل نمودارها، نقشه، تصاویر و جداول متناسبی استفاده شده تا ذهن در مواجهه با ریاضی رویکردهای مختلفی رو کسب کنه. همچنین این مباحث و ابزارها به بهبود خلاقیت هم کمک شایانی می‌کنن.

لازمه بدونین که کتاب ریاضی دهم کتابی تمرین محوره به این ترتیب هیچ درسنامه‌‌ای در اون دیده نمی‌شه. معلم موظفه به اَشکال مختلف درسنامه رو برای دانش آموزان توضیح بده و تمام ابهامات رو براشون برطرف کنه؛ سپس با کمک گرفتن از مثال‌ها و پرسش‌های کتاب مفاهیم رو براشون ملموس کنه. این کتاب دارای 170 صفحه ‌ست و طراحی ظاهری بسیار متناسبی داره. نظم در چینش محتوا به درستی رعایت شده و طراحی رنگی هم بسیار هوشمندانه انجام شده. ریاضی يازدهم به تنهایی می‌تونه منبع خوبی برای امتحانات نهایی باشه ولی در خصوص کنکور نیاز به منابع تکمیلی هم وجود داره.

اهمیت کتاب درسی ریاضی دهم در کنکور سراسری

درس ریاضی از دروس مهم کنکور تجربیه. این درس ضریب 7 رو داره که ضریب قابل توجهی محسوب می‌شه. تقریبا تمام رتبه برترها درصد بالایی در این درس کسب می‌کنن پس اگه قصد دارین در کنکور موفق بشین باید حتما این درس رو مطالعه کنین. از هر سه مقطع دهم، یازدهم و دوازدهم در کنکور سراسری تست‌ مطرح می‌شه. در مجموع ریاضی از 30 تست تشکیل شده که در 47 دقیقه باید بهشون پاسخ داده بشه. این محدودیت زمان برای متقاضیان تبدیل به یک معضل شده؛ اما اگه به خوبی بر دروس مسلط باشن زمان کافی و مناسبی برای حل تست‌هاست. سؤالات ریاضی کنکور معمولا بر اساس مباحث مطرح می‌شن و گاهی در یک تست از نکته‌هایی مربوط به هر سه کتاب استفاده می‌شه؛ بنابراین مشخص کردن تعداد تست‌های مرتبط با ریاضی دهم کمی سخته. با اینحال می‌شه گفت میانگین بین 6 تا 10 تست ممکنه از این کتاب مطرح خواهد شد. تست‌های مرتبط با ریاضی دهم سطح پایینی دارن و به راحتی قابل پاسخگویی هستن؛ پس حتما زمان کافی رو به یادگیریش اختصاص بدین.

روش مطالعه درس ریاضی دهم برای کنکور سراسری

درس ریاضی از درس‌هاییه که دانش آموزان زیادی در یادگیریش مشکل دارن؛ نتیجتا به سراغ کلاس‌ها و فیلم‌های آموزشی متعدد میرن که گاهی منجر به فرسایش ذهنی می‌شه. آیا واقعا ریاضی انقدر درس پیچیده و سختیه؟ حقیقت اینه که هرکسی می‌تونه ریاضی رو درک کنه اگه به شیوه درست و استاندارد مطالعه رو استارت بزنه و به سراغ روش‌های عجیب و غریب و غیراصولی نره. در ابتدا دانش آموزان باید ضعفشون در مباحث پیش نیاز رو برطرف کنن. درک ریاضی بدون تسلط بر مباحث تدریس شده در مقاطع قبلی کمی مشکله و باعث سردرگمی می‌شه. نیازی نیست که به سراغ کل کتاب‌های مقاطع قبلی برین، همینکه چهارچوب و کلیات مبحث رو به خودتون یادآوری کنین کافیه. پس از اون بهتره که مطالعه رو از جزوه معلم و درسنامه‌ای ارائه داده شروع کنین.

هدف از مطالعه جزوه و درسنامه باید فهمیدن چون و چرایی و قواعد درسی باشه و به خودتون برای حل مسائل فشار نیارین. یادگیری ریاضی زمانبره و ذهن به تدریج قواعد اون مبحث رو در خودش درونی می‌کنه. پس از یادگیری قواعد کلی مباحث باید به سراغ فعالیت و کاردرکلاس برین. این بخش برای آماده سازی ذهن دانش آموزان طراحی شده و به تدریج از آسون رو به سخت می‌ره. پس از تسلط بر این بخش باید به سراغ بخش تمرین‌ها و حل مسئله برید. خیلی از افراد سراغ این دو بخش نمی‌رن و شروع به تست زنی می‌کنن.

در تمرین‌ها و حل مسئله نکات طلایی وجود داره که دونستن‌شون به درک بهتر تست‌ها کمک می‌کنه. حالا که به تمام بخش‌های مهم کتاب مسلط شدین، وقتشه به سراغ کتاب تست برین. بهترین کتاب تست، کتابیه که ترکیبی از تست‌های تألیفی و تست‌های کنکور سراسری سال‌های پیشین رو داشته باشه. شروع کنین تست‌ها رو از آسون به سخت حل کردن و نکته‌های مهم رو در یک دفتر یادداشت کنین و در زمان‌ آزاد مروری بهشون داشته باشین. تست زنی انتهای راه نیست. حتما پس از تست زنی باید نحوه پاسخ‌دهی به تست‌هارو بررسی کنین تا نقاط قوت و ضعفتون آشکار بشه. پس از اون دومین دور مطالعه رو با تمرکز بر نقاط ضعف انجام داده و مطالعه متمرکزتری داشته باشین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *