مقالات مشاوره ای

تغییرات ریاضی یازدهم تجربی چاپ 1400 نسبت به 1401 برای کنکور 1403

تغییرات ریاضی یازدهم تجربی چاپ 1400 نسبت به 1401 برای کنکور 1403

درس ریاضی از دروس سرنوشت ساز رشته علوم تجربیه که در سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم به شکل تخصصی آموزش داده می‌شه. هر سال ممکنه تغییراتی بر روی کتاب‌های آموزشی اعمال بشه. این تغییرات گاهی جزئی هستن و گاهی کل مباحث و شیوع ارائه‌شون تغییر پیدا می‌کنه؛ به همین خاطر بهتره که برای شروع مطالعه کنکوری  از تغییرات کتاب‌های درسی آگاهی پیدا کنین. در این مقاله به تغییرات ریاضی یازدهم چاپ 1400 با 1401 پرداخته شده و برای دانش آموزان پشت کنکوری یا افرادی که قصد دارن از کتاب‌های چاپ قدیمی‌تر استفاده کنن، مناسبه. در کنکور علوم تجربی حتی یک تست ممکنه به شکل قابل توجهی نتیجه بهتری رو تضمین کنه؛ پس برای جلو افتادن  و کسب نتیجه بهتر توجه به جزئیات ضرورت داره.

لیست تغییرات کتاب درسی ریاضی یازدهم 1401 با 1400

کتاب درسی ریاضی يازدهم با کیفیت و وسواس بالایی طراحی شده. این طراحی اصولی جای اصلاح و ویرایشی باقی نذاشته به همین خاطر هم هیچ تغییری رو بین این دو کتاب مشاهده نمی‌کنین. به این ترتیب می‌تونین از کتاب درسی چاپ 1400 استفاده کنین. حتی استفاده از کتاب‌های کمک درسی چاپ قدیم هم مجازه؛ در نتیجه افراد پشت کنکوری هزینه‌های جداگانه‌ای برای تهیه کتاب‌‌های جدید متحمل نمی‌شن. البته همچنان بهتره که درصورت داشتن بودجه کافی، کتاب‌های تست جدیدتر رو تهیه کنین؛ چون هرسال سطح تست‌ها کمی به روزتر شده و استفاده ازشون نتایج بهتری به همراه داره.

ویژگی‌های کتاب درسی ریاضی یازدهم تجربی

ریاضی یازدهم تجربی دارای محتوای استاندارد و گزینش شده‌ایه. این اثر از هفت فصل با عنوان‌های هندسه تحلیلی و جبر، هندسه، تابع، مثلثات، توابع نمایی و لگاریتمی، حد و پیوستگی و آمار و احتمال تشکیل شده. همه این مباحث، برای درک علوم روز دنیا واجب هستن و بر یادگیریشون تاکید زیادی صورت گرفته. تلاش شده در کتاب این مباحث به شکل کاربردی آموزش داده بشن و تا جای ممکن از ارائه مباحث غیر ضروری پرهیز شده.

این کتاب از 168 صفحه تشکیل شده ولی محتواش سنگین و چندان طولانی نیست. در حقیقت ریاضی یازدهم رو می‌شه نوعی کتاب تمرین دونست. برای فهم درست این کتاب معلم باید با کمک روش‌های آموزشی مختلف توضیحات مکمل رو به دانش آموزان ارائه بده. پس از اون به سراغ کتاب می‌ره و مباحث رو در ذهن دانش آموز درونی می‌کنه. ریاضی یازدهم از بخش‌های مختلفی مثل فعالیت، کاردرکلاس، خواندنی و تمرین تشکیل شده. هر بخش از کتاب به دانش ریاضی از یک منظر نگاه کرده و به شکل خاصی اون رو تحلیل می‌کنه.

این موضوع باعث می‌شه که دانش آموزان انعطاف بیشتری در حل مسائل پیدا کنن. نکته مثبت دیگه این کتاب استفاده از ابزارهای آموزش متنوع مثل جدول، عکس، نمودار و طراحی‌های کاربردیه. این ابزار کمک می‌کنن تا مفاهیم رو به شکل عمیق‌تری درک کرد. در کنار همه اینا موارد، ریاضی یازدهم از طراحی ظاهری متناسبی برخورداره و باعث خستگی دانش آموزان نمی‌شه.

اهمیت ریاضی یازدهم تجربی در کنکور سراسری

ریاضی در کنکور علوم تجربی ضریب 7 رو داره. ضریب ریاضی از دو درس زیست و شیمی کمی پایین‌تره؛ اما این موضوع به هیچ وجه اهمیت اون رو زیر سوال نمی‌بره. رقابت زیادی در درس ریاضی بین دانش آموزان برقراره و با کنار کشیدن در یادگیری ریاضی به وضوح از این رقابت جا می‌مونین. همچنین یادگیری درس ریاضی به طور قابل توجهی عملکرد ذهنی و تحلیلی شما رو بالا می‌بره و در درک دروسی مثل شیمی و فیزیک کمکتون می‌کنه. درس ریاضی در کنکور به طور کل دارای 30 تسته که متقاضیان باید در 47 دقیقه بهشون پاسخ بدن. این زمان برای کسی که به ریاضی مسلطه و تمرین کافی از سر گذرونده زمان مناسبیه. تحلیل بودجه بندی درس ریاضی یازدهم در کنکور خیلی کار ساده‌ای نیست چون عمدتا تست‌های ریاضی بر حسب مبحث طرح شدن و ممکنه در یک تست نکاتی از هر سه پایه مطرح بشه؛ ولی به طور کل یادگیری ریاضی یازدهم به شکل مستقیم به حل 9 تا 12 تست این درس کمک می‌کنه. مباحث مطرح شده در ریاضی یازدهم ممکنه حجم نسبتا بیشتری نسبت به دو کتاب ریاضی دهم و یازدهم داشته باشه؛ ولی موضوعاتش سنگین نیست و هرکسی می‌تونه بهش پاسخ بده.

روش مطالعه ریاضی یازدهم تجربی در کنکور سراسری

همونطور که گفتیم ریاضی از دروس مهم رشته تجربیه. این درس حالت تحلیلی و محاسباتی داره. از سمت دیگه برای فهم درست‌تر این کتاب، دانش آموزان باید پایه ریاضی داشته باشن. این دو مورد در کنار هم دانش آموزان رو می‌ترسونه و گاهی به این باور می‌رسن که قادر به یادگیری این کتاب نیستن. حقیقت اینه که یادگیری ریاضی اونقدرها هم که به نظر می‌رسه سخت نیست. دانش آموزانی که پایه درسی ضعیفی دارن، نباید به سراغ کتاب درسی مقطع قبلی برن و صفر تا صدش رو یاد بگیرن. کافیه که مباحث مرتبط رو پیدا کنن و با کمک فیلم‌های آموزشی یا دیگر منابع به شکل جسته و گریخته خط درسی اصلی اون مبحث رو یاد بگیرن. پس از تقویت مباحث پایه‌ای و مورد نیاز در ریاضی، ابتدا باید بر درسنامه ریاضی يازدهم تمرکز کرد.

نیازی نیست که موقع یادگیری درسنامه وسواس داشته باشین. همینکه بدونین درسنامه از چی صحبت می‌کنه و کاربرد مباحث رو به خاطر بسپارین کافیه. پس از اون باید به شکل عملی با مباحث درگیر بشین. توصیه می‌کنیم که یادگیری عملی رو با فعالیت‌ها و کار در کلاس‌ها شروع کنین. فعالیت‌ها و کاردرکلاس‌ها هم نکات مهمی رو به دانش آموزان، خاطرنشون می‌کنن. به علاوه از آسون به سخت طرح شدن؛ پس ذهن خواننده‌ها حالت آماده‌تری پیدا می‌کنه. پس از اون به سراغ بخش اصلی کتاب یعنی تمرینات و حل مسئله برین. این نوع سؤالات معمولا نکته‌های کلیدی مرتبط با تست‌های کنکوری در خودشون دارن. پس از اون برای تسلط دقیق‌تر به سراغ کتاب‌های تستی و کمک درسی برین. این کتاب‌ها شامل تست‌های طبقه بندی شده در تیپ‌های مختلف هستن و نزدیک‌ترین تشابه به کنکور سراسری دارن. یکی از قسمت‌های مفید این نوع از کتاب‌ها داشتن پاسخنامه تحلیلیه. با کمک این پاسخنامه‌ها دانش آموزان می‌تونن عملکردشون رو ارزیابی کنن و متوجه نقاط ضعف و قوتشون بشن.  در کنارش هم می‌شه از آزمون‌های شبیه سازی شده کنکور استفاده کرد و دقت و سرعت مطالعه رو هم بهبود داد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *