مقالات مشاوره ای

تغییرات زیست یازدهم چاپ 1400 نسبت به 1401 برای کنکور 1403

تغییرات زیست یازدهم چاپ 1400 نسبت به 1401 برای کنکور 1403

برنامه‌های آموزشی کودکان به تدریج شکل به روز‌تر و کامل‌تری به خودش پیدا می‌کنن؛ به همین خاطر خیلی از کتاب‌های درسی هرسال عوض می‌شن و حذفیات و اضافیاتی دارن. کتاب درسی زیست شناسی هم از این قاعده مستثنی نیست. دونستن این تغییرات برای دانش آموزان کنکوری سال 1403 و پشت کنکوری‌ها واجبه؛ چرا که عدم دقت بهشون ممکنه منجر به صرف انرژی بیشتر و اشتباهاتی بشه. دقت کنین که اگه قصد شرکت در کنکور سراسری 1402 رو دارین به این تغییرات بی تفاوت باشین. شما باید کتاب زیست شناسی چاپ 1400 رو مطالعه کنین و تغییرات چاپ 1401 به کارتون نمیاد.

لیست تغییرات کتاب درسی زیست یازدهم 1401 نسبت به 1400

تغییر کتاب درسی زیست یازدهم بیشتر به شکل اصلاح جزئیات بوده و مبحثی به طور کامل حذف یا اضافه نشده. بیشتر تست‌های کنکور سراسری متمرکز بر جزئیاته پس حتما این تغییرات رو در مطالعه مدنظر داشته باشین:

  • اولین تغییر کتاب مربوط به صفحه 17 می‌شه. در کتاب نسخه 1401، دو کلمه آسیمیک و پادآسیمیک اصلاح شده و برگردان فارسی اون در درسنامه دیده می‌شه. این برگردان فارسی جهت راحت‌تر شدن ارتباط‌‌ گیری با محتوا انجام شده.
  • دومین تغییر هم مربوط به دو کلمه آسیمیک و پادآسیمیک در صفحه 24 به چشم می‌خوره.
  • در صفحه 78 کتاب چاپ 1400 بخشی به نام ایمنی در جانوران وجود داشته که در نسخه 1401 حذف شده. در چاپ جدید به جای بخش ایمنی در جانوران کادری با عنوان بیشتر بدانید طراحی شده که در خصوص کوید 19 توضیحاتی ارائه داده.
  • در صفحه 84 کتاب زیست چاپ 1401 توضیحات کامل‌تر و دقیق‌تری از میانک نوشته شده و توضیحی کوتاه هم در باب تصویر کتاب دیده می‌شه.
  • در زیست 1401 صفحه 89، جمله‌ای کوتاه درباره دگرنشینی که مفهوم دقیقی نداشت با بیان درست‌تری جایگزین شده.
  • صفحه 89 چاپ 1401، معادل فارسی کلمه وزیکول سمینال که مرتبط به طراحی از اعضای بدن انسانه، نوشته شده.
  • در صفحه 100 و 101 زیست 1400 هم کلمه وزیکول سمینال دیده می‌شه که در چاپ جدیدتر معادل کیسه منی برای اون ذکر شده.
  • صفحه 108 زیست 1400 در مرحله چهارم شرح اندامک‌های تولید مثل، جمله‌ای اضافه و ناهماهنگ وجود داشته که در چاپ 1401 حذف شده.
  • در صفحه 109 چاپ جدید، کلمه برون شامه با کلمه زه شامه جایگزین شده. همچنین در صفحه 110، 111 و 113 هم این نوع جایگزینی دیده می‌شه.
  • آخرین تغییر هم مربوط به صفحه 132 کتابه که نحوه تکثیر میوه با کلمات و بیان دقیق‌تر و علمی‌تر اصلاح شده.

ویژگی‌های کتاب درسی زیست یازدهم

کتاب درسی زیست یازدهم به طور کل از 9 فصل تحت عناوین تنظیم عصبی، حواس، دستگاه حرکتی، تنظیم شیمیایی، ایمنی، تقسیم یاخته، تولید مثل، تولید مثل نهان دانگان و پاسخ گیاهان به محرک‌ها تدوین شده. این مباحث با ترتیب درست و اصولی طراحی شدن و بیان بسیار هوشمندانه و متناسبی دارن.

گرچه مباحث تا حد زیادی تخصصی هستن دارن؛ اما طوری نوشته شدن که هر دانش آموزی قادر به درکش باشه و از کتاب‌های کمک آموزشی بی نیاز باشن. همچنین خیلی از کلمات با معادل فارسی نوشته شدن که ارتباط گیری رو با محتوا راحت‌تر می‌کنن.

 کتاب زیست یازدهم ساختاری متنوع داره و علاوه بر آموزش به شکل تئوری، شامل فعالیت‌های عملی برای درک بهتر موضوعات هم می‌شه.

یکی دیگه از نقاط مثبت کتاب تصاویر و نقاشی‌های متناسب با محتواست. این موضوع هم کمک می‌کنه که حافظه بصری بیشتر درگیر شه و هم درک دانش آموزان از محتوا بالاتر بره. خیلی از این تصاویر با توضیحاتی همراه هستن تا خواننده بیشترین بهره وری رو داشته باشه. همچنین نظم ظاهری خیلی خاصی در کتاب به چشم می‌خوره. دانش آموزان از مطالعه این کتاب به شکل متعادل هرگز احساس خستگی نمی‌کنن؛ چون این کتاب با توجه به جدیدترین قالب آموزشی و متناسب با ظرفیت ذهنی نوجوانان طرح شده. به طور کل زیست یازدهم رو می‌شه یکی از بهترین کتاب‌های درسی دونست که مباحث حساسی رو با ظرافت و شیوایی بیان، آموزش می‌ده.

اهمیت کتاب درسی زیست یازدهم در کنکور سراسری

درس زیست در کنکور سراسری ضریب 12 داره؛ پس برای کسب رتبه‌ای ایده آل نباید ازش غافل بود. مطمئن باشین در صورت حذف درس زیست به شکل قابل توجهی از رقیبانتون عقب میفتین.

به طور میانگین در سال‌های گذشته بین 18 تا 22 تست از کتاب زیست یازدهم مطرح شده که تعداد قابل توجهیه، به همین خاطر توصیه می‌شه که حتما زیست شناسی یازدهم رو جزو کتاب‌های منتخب برای مطالعه در کنکور قرار بدین. مباحث این کتاب هم نسبت به دو کتاب زیست دهم و دوازدهم پیچیدگی زیادی نداره و مشاورین برتر توصیه زیادی به انتخابش دارن.

روش مطالعه کتاب درسی زیست یازدهم در کنکور سراسری

درس زیست مهم‌ترین درسیه که در کنکور تجربی باید بهش مسلط باشین و همونطور که گفتیم از ضریب  بالایی برخورداره. مطالعه این درس قلق‌هایی داره؛ اما با کمی تلاش و استمرار کسب بهترین نتیجه در کنکور شدنیه. برای شروع به سراغ کتاب درسی برین. شروع با کتاب‌های کمک درسی ممکنه افراد رو گیج کنه چون بدون آمادگی با جزئیات زیادی روبه رو می‌شن.

 بهتره که  اول یه دور درس رو بدون فشار آوردن به خودتون بخونین و طرح درسی رو بفهمین. بعد از اینکه فهمیدین که هدف از طراحی هر درس چیه، با تمرکز بر جزئیات دوباره مطالعه رو شروع کنین. حواستون باشه که هر کلمه و جمله‌ای رو به طور دقیق درک کنین. درس زیست کلمات مهم و کلیدی زیاد داره، پیشنهاد می‌شه این کلمات رو در دفتری با مفهومشون بنویسین یا فلش کارت‌هایی درست کنین و مرتب به سراغشون برین.

در دفعات اول مطالعه زیست ممکنه که حس کنین از پس مطالعه برنمیاین و اشتباهات زیادی دارین؛ اما دقیقا همین اشتباهات ظرفیت ذهنتون رو بالا می‌برن. پس با وجود اشتباهات کنار نکشین و به مطالعه ادامه بدین. پس از تسلط نسبی بر درسنامه به سراغ کتاب‌های تستی برین.

 کتاب تستی انتخاب کنین که تست‌هایی در تیپ‌های متنوع داشته باشه. حتی اگه سخت‌ترین تست‌ها رو با یک رویکرد خاص یاد بگیرین ممکنه  به نتیجه خوبی نرسین. تنوع عامل بسیار مهمی برای کسب آمادگی ذهنی در مواجهه با سؤالات جدیده. این آخر ماجرا نیست و پس از حل تست‌ها هم باید نقاط ضعف و قوتتون رو با تحلیل پاسخ‌هاتون پیدا کنین و با تمرین و تکرار رفعشون کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *