مقالات مشاوره ای

تغییرات شیمی دهم چاپ 99 نسبت به 1400 برای کنکور 1403

تغییرات شیمی دهم چاپ 99 نسبت به 1400 برای کنکور 1403

درس شیمی یکی از دروس مهم کنکور تجربیه که به بررسی عناصر، ترکیبات، تأثیر مواد بر همدیگه و مواردی از این قبیل میپردازه. در کنکور سراسری از کتاب‌های شیمی در مقطع دهم، یازدهم و دوازدهم سؤال مطرح می‌شه. روش‌های آموزشی دائما رو به تکامل می‌ره؛ به همین خاطر هر سال یک بازبینی بر کتاب‌های درسی صورت می‌گیره؛ نتیجتا با توجه به صلاحدید دانش آموزان مواردی حذف یا اضافه می‌شن تا کیفیت کتاب کمی بالاتر بره. در این مقاله قصد داریم تغییرات کتاب درسی شیمی دهم چاپ 1400 رو با شیمی دهم چاپ 1399 مقایسه کنیم. این مقایسه برای پشت کنکوری‌ها و متقاضیان کنکور سراسری 1403 مفید خواهد بود.

لیست تغییرات کتاب درسی شیمی دهم 1400 نسبت به چاپ 1399

کتاب شیمی دهم 1400، جزو کتاب‌هایی در این مقطعه که هیچ مطلب مهمی در اون حذف یا اضافه نشده. تنها دو تغییر ناچیز در کتاب دیده می‌شه.

  • اولین تغییر مربوط به صفحه 23 کتابه. در چاپ 99 تصویری با عنوان طیف نشری خطی لیتیم وجود داره که اعداد بین 400 تا 750 در اون جایگذاری شدن. در چاپ 1400 اعداد بین این طیف حذف شدن. هدف از این کار حذف جزئیاتیه که کاربردی نداره و می‌تونه ذهن دانش آموز رو بی‌جهت درگیر کنه.
  • دومین تغییر در بخش کاوش کنید در صفحه 89 دیده می‌شه. در چاپ 99 کلمه یون به اشتباه از این بخش حذف شده بوده که در چاپ جدید‌تر جمله به برخی یون‌ها در آب تصحیح شده.

دو تغییری که در این کتاب دیده می‌شه قابل چشم‌پوشی هستن به همین جهت لزومی نداره که مطالعه از کتاب چاپ قدیمی‌تر رو کنار بگذارین و چاپ 1400 رو تهیه کنید.

ویژگی‌های کتاب درسی شیمی دهم 1400

کتاب درسی شیمی دهم از 126 صفحه تشکیل شده. این اثر بیان بسیار گویایی داره به طوری‌که هر دانش آموزی می‌تونه باهاش ارتباط برقرار کنه و در صورت داشتن پایه درسی متناسب مباحث رو بفهمه. تمامی موضوعات مطرح شده در این کتاب از اعتبار علمی بالایی برخوردارن که دونستنشون واجبه، به همین خاطر حساسیت زیادی نسبت به تدریسشون وجود داره. مدرس باید تمام موضوعات رو شفاف و با مثال‌های متعدد حل کنه تا دانش آموزان کاربرد دقیق مباحث رو درک کنن.

کتاب فوق دارای سه فصله که  ترتیب کیهان زادگاه الفبای هستی، رد پای گازها در زندگی و آب آهنگ زندگی نام دارن. یکی از نکات مثبت این کتاب داشتن یک ساختار منسجم و در عین حال متنوعه. شیمی دهم از بخش‌هایی مثل خود را بیازمایید، آیا می‌دانید، باهم بیندیشیم، پیوند با ریاضی تشکیل شده. هرکدوم از این قسمت‌ها شیمی رو به شیوه خاصی توضیح می‌دن که باعث داشتن نگاهی چند جانبه به مباحث می‌شه. محتوای این کتاب در بهتر پیش بردن زندگی روزمره و پرورش تفکر حل مسئله به دانش آموزان کمک شایانی می‌کنه. در این اثر از تصاویر متناسبی استفاده شده که باعث ملموس‌تر شدن محتوا در ذهن خواننده می‌شه.

در هرجا که نیاز بوده هم از نمودارها و جداول استانداردی استفاده شده تا مباحث بهتر ارائه بشن. طراحی ظاهری این کتاب هم چه از نظر چیدمان نوشتار و چه از منظر چینش رنگی بسیار متناسب انجام شده و ایرادی بهش وارد نیست.

نحوه مطالعه کتاب درسی شیمی دهم 1400 برای کنکور سراسری

اگه هدف کسب رتبه ایده آلی رو در ذهن دارین، حتما مطالعه درس شیمی رو در اولویتتون قرار بدین. این درس با ضریب 9 پس از درس زیست با ضریب 12 بیشترین ضریب رو بین دروس کنکور علوم تجربی داره. اگه این درس رو حذف کنین ،رقابت و کسب رتبه مناسب بسیار سخت می‌شه. شیمی دهم به طور کل در کنکور از 35 تست تشکیل شده که دانش آموزان برای حل هر تست زمانی معادل 60 ثانیه در اختیار دارن. به طور میانگین از شیمی دهم تعداد 8 تست، شیمی یازدهم 14 تست و شیمی دوازدهم 13 تست در سال‌های اخیر مطرح شده که پیش بینی می‌شه در سال آینده هم روند طرح سؤالات به همین منوال باشه. معمولا از فصل کیهان زادگاه الفبای هستی 3 تست، رد پای گاز‌ها در زندگی 3 تست و آب آهنگ زندگی 2 تست مطرح می‌شه. محتوای درس شیمی دهم نسبت به دو کتاب یازدهم و دوازهم، محتوای آسون‌تریه و زمان کمتری برای یادگیریش وقف می‌شه؛ به همین خاطر اگه در درس شیمی خیلی ضعیف هستین و به ناچار می‌خواین یکی از سه کتاب درسی رو مطالعه کنین، به سراغ همین کتاب برین. به علاوه باید بدونین شیمی دهم، پیشنیازی برای یادگیری شیمی یازدهم و دوازدهمه و با برنامه‌ درسی که دارین باید این کتاب رو مطالعه کنین.

روش مطالعه کتاب درسی شیمی دهم برای کنکور سراسری

درس شیمی جزو درس‌هاییه که نیاز به تمرین و قدرت ذهنی بالایی داره. خیلی از دانش آموزان تصور می‌کنن که از پس این درس بر نمیان و اعتماد به نفسی برای مطالعه‌ش ندارن؛ اما حقیقت اینه که درس شیمی با در نظر گرفتن توانایی ذهنی طیف گسترده‌ای از افراد طراحی شده و هرکسی با کمی تمرین و استمرار می‌تونه توش موفق بشه. خیلی از مشاوران برتر معتقدن که مطالعه برای کنکور بهتره که با کتاب درسی شروع بشه. گرچه برخی از مباحث کتاب درسی نیاز به توضیحات بیشتری داره؛ اما نکته اینه که برای شروع نباید درگیر جزئیات و توضیحات بیشتر شد. دانش آموزان باید با مطالعه دروس در ابتدا کلیات درس رو یاد بگیرن. کلمات کلیدی و مهم هر درس رو بشناسن؛ ولی لزومی نداره که به طور کامل صفر تا صد درس رو در مدت زمان کوتاهی به خاطر بسپارن. یادگیری مفاهیم درس شیمی نیاز به زمان و خوانش چند مرحله‌ای داره. در مرحله دوم با توجه به سطح درسی‌تون می‌تونین از کتاب یا از جزوات آموزشی کمک بگیرین. اینبار بر جزئیات متمرکز بشین؛ اما خواهید دید که انرژی کمتری ازتون گرفته می‌شه چون بر هدف درس و کلمات کلیدی مسلط هستین. این مرحله زمانبره و این موضوع طبیعیه؛ پس خودتون رو بابت سرعت پایین در یادگیری سرزنش نکنین. در مرحله سوم باید به تدریج خودتون رو با تست‌ها درگیر کنین. بهتره که ابتدا تست‌های آسون تألیفی رو حل کنین تا مباحث در ذهنتون یادآوری بشن و به تدریج به سراغ تست‌های سخت‌تر برین. توجه داشته باشین که تست‌ها حتما به یک شکل خاص نباشن و تنوع رو در طرح تست‌ها رعایت کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *