مقالات مشاوره ای

تغییرات شیمی یازدهم چاپ 1400 نسبت به 1401 برای کنکور 1403

تغییرات شیمی یازدهم چاپ 1400 نسبت به 1401 برای کنکور 1403

دانش آموزان رشته علوم تجربی در سه مقطع دهم، یازدهم و دوازدهم به شکل تخصصی مباحث پایه‌ای شیمی دهم رو یاد می‌گیرن.  این درس از دروس مهمی محسوب می‌شه که هم توانایی حل مسئله رو در افراد پروش می‌ده، هم بهشون در شناخت جهان و کسب آینده تحصیلی و کاری کمک شایانی می‌کنه.

 با توجه به این موارد هرچه بیشتر و دقیق‌تر وقتتون رو به درس شیمی اختصاص بدین نتیجه بهتری خواهید گرفت. در این مقاله تغییرات کتاب درسی شیمی یازدهم 1400 با 1401 شرح داده شده. درنظر گرفتن این تغییرات برای افراد پشت کنکوری یا افرادی که از کتاب‌های کمک درسی چاپ قدیم استفاده می‌کنن واجبه.

تست‌های درس شیمی در کنکور سراسری بسیار بر جزئیات متکی هستن، به همین خاطر با دونستن تغییرات شانس خودتون رو در کنکور افزایش می‌‌دین. نکته‌ای که باید بدونین اینه که تغییرات  کتب درسی معمولا سال به سال و جزئی هستن؛ به همین خاطر خرید کتاب چاپ جدیدتر ضرورت نداره اما اگه تغییرات بسیار پایه‌ای بودن بهتره که چاپ جدید رو تهیه کنین.

لیست تغییرات شیمی یازدهم 1401 نسبت به 1400

خوشبختانه کتاب شیمی یازدهم چاپ 1401 تغییرات بزرگی نسبت به چاپ 1400 نداشته و فقط تغییرات جزئی دیده می‌شه. این موضوع استفاده از کتاب‌ درسی و کمک درسی چاپ قدیم‌تر رو مجاز می‌کنه.

  • اولین تغییر کتاب مربوط به صفحه 45 کتابه. جمله (بدیهی است هرچه درصد متان بالاتر برود، احتمال انفجار هم بیشتر خواهد شد) در شیمی یازدهم 1401 تبدیل شده به جمله (البته با افزایش درصد متان تا مقدار معینی، همچنان احتمال انفجار وجود خواهد داشت). این تغییر جهت شفاف‌تر شدن مفهوم درسنامه صورت گرفته.
  • دومین تغییر مربوط به صفحه 92 کتابه و بسیار جزئیه. در چاپ 1400 ابتدای جمله‌ای با (چهره پنهان دیگر این ردپا) شروع شده که در چاپ جدید به (چهره پنهان این ردپا) اصلاح شده.

این دو تغییر تنها تغییرات بین این دو کتابه. جز اون هیچ حذفیات و یا اضافاتی دیده نمی‌شه و محتوای پیشین کاملا دست نخورده باقی مونده.

ویژگی‌های کتاب شیمی یازدهم 1401

شیمی يازدهم با 128 صفحه از مهمترین کتاب‌های رشته علوم تجربیه. این کتاب به بیان موضوعات بسیار حساسی اختصاص پیدا کرده که واجبه هر دانش آموزی باهاش آشنایی داشته باشه. اثر فوق از سه فصل با عناوین قدر هدایای زمینی را بدانیم، در پی غذای سالم و پوشاک نیازی پایان ناپذیر تشکیل شده.

تنوع مباحث این کتاب نکته‌ قوت اونه. مباحثی مثل عناصر، محیط زیست، سوخت، انرژی ، غذا، دما و مواردی از این قبیل در کتاب شرح داده شده. این تنوع هم باعث می‌شه دانش آموزان انعطاف فکری پیدا کنن و هم با سلیقه طیف گسترده‌ای از افراد همخوانه.

مؤلفان این کتاب تلاش کردن تا حجم توضیحات متعادل باشه؛ به طوریکه نکته‌ای غیرضروری بیان نشه و در کنارش  مباحث ناقص مطرح نشن. شیمی دوازدهم ساختار یکسانی نداره و از بخش‌های مختلفی مثل باهم بیندیشیم، آیا می‌دانید، پیوند با صنعت، پیوند با ریاضی و… ساخته شده. هرکدوم از این بخش‌ها از جنبه‌ای متفاوت علم شیمی رو مورد بررسی قرار می‌دن و کنجکاوی خواننده رو برانگیخته می‌کنن. علاوه بر این موارد در کتاب از تصاویر، نمودار و اِلِمان‌های بصری مختلفی استفاده شده تا محتوا برای دانش آموز ملموس‌تر بشه. طراحی ظاهری این کتاب سطح بالایی داره، چینش رنگی کاملا فکرشده و ایده آل انجام شده و در نوشتار هم نظم خوبی دیده می‌شه. در درسنامه این کتاب به شکل استانداردی به شرح علم شیمی پرداخته شده؛ اما فراموش نکنین که کتاب درسی شیمی دوازدهم کتابی تدریس محوره و توجه به آموزه‌های معلم برای درک کامل‌تر ضرورت داره.

اهمیت درس شیمی یازدهم در کنکور سراسری

شیمی در کنکور سراسری ضریب 9 داره. این درس جزو دروس رتبه سازه و همه رتبه‌های برتر درصد خوبی ازش کسب کردن؛ پس حذفش کار عاقلانه‌ای به نظر نمیاد و ضرر جبران ناپذیری داره. به طور کل درس شیمی در کنکور دارای 35 تسته. برای هر تست حدود شصت ثانیه زمان اختصاص داده شده.

 این زمان به نظر محدود میاد؛ اما با توجه به صورت سوال و زمان حل اون، کافیه و کسی که به مباحث مسلط باشه می‌تونه ازش بهترین بهره رو ببره. شیمی یازدهم در سال‌های اخیر، دارای 14 سوال بوده؛ یعنی معادل 40 درصد رو به خودش اختصاص داده. درصد سؤالات این کتاب به تنهایی می‌تونه دانش آموز رو در رقابت جلو بندازه و باعث موفقیتش شه. اگه قصد خوندن یک کتاب از بین سه کتاب شیمی دارین، حتما شیمی يازدهم رو انتخاب کنین. تست‌های این کتاب، اونقدر که تصور می‌شه سخت و پیچیده نیست و می‌شه بهش تسلط خوبی پیدا کرد.

روش مطالعه شیمی یازدهم در کنکور سراسری

درس شیمی ماهیتی تحلیلی داره. دانش آموزان برای پیشرفت و کسب نتیجه خوب باید مطالعه رو بر طبق یکسری اصول پیش ببرن. طبق مطالعات انجام شده، هر کسی می‌تونه از عهده یادگیری دروس محاسباتی بر بیاد، فقط نیاز به مهارت‌ها و تجربیاتی داره که به تدریج و ناخودآگاه در فرآیند مطالعه، دریافتشون می‌کنه؛ پس این فکر رو که توانایی یادگیری شیمی رو ندارین دور بریزین.

برای شروع معمولا پیشنهاد می‌شه به سراغ کتاب درسی برین. ابتدا دروس شیمی یازدهم رو به ترتیب بخونین و طرح کلی درس رو یاد بگیرین. در اولین فاز مطالعه نیاز به حفظ جزئیات نیست و کلیات اهمیت بیشتری دارن. پس از اون دو راه برای تثبیت دقیق‌تر شیمی یازدهم وجود داره که با توجه به سطح توانایی، زمان و بودجه‌تون می‌تونین یکی از اون‌ها رو انتخاب کنین. معمولا توصیه می‌شه که اگه زمان کم، بودجه‌ مالی محدود و سطح تحلیل قابل قبولی  دارین به سراغ کتاب درسی برای بازخوانی برین؛ در غیر این صورت انتخاب کتاب‌های کمک درسی برای درک عمیق‌تر شیمی انتخاب بهتریه.

پس از یادگیری درسنامه، باید سریعا تست زنی شروع بشه. حالت ایده آل اینه که مدت کوتاهی پس از یادگیری درسنامه، به سراغ تست برین و وقفه‌ای این بین نباشه؛ چون با وقفه در مطالعه ممکنه بازدهی ذهنی دانش آموز پایین بیاد. بهتره که تست‌ها رو با ترتیب آسون به سخت یاد حل کنین. پس از حل تست‌ها هم حتما باید پاسخ‌هاتون تحلیل بشه. با تحلیل پاسخ‌ تست‌ها نقاط ضعف و قدرتتون رو می‌تونین پیدا کنین و با استمرار در مطالعه، رتبه دلخواهتون رو کسب کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *