مقالات مشاوره ای

تغییرات عربی دهم انسانی چاپ 99 نسبت به 1400 برای کنکور 1403

تغییرات عربی دهم انسانی چاپ 99 نسبت به 1400 برای کنکور 1403

یادگیری زبان عربی برای مسلمون‌ها اهمیت زیادی داره. عربی زبان دین اسلامه و با تسلط بهش می‌شه فرامین این دین مبین رو بهتر و عمیق‌تر درک کرد؛ با توجه به این موضوع دانش آموزان علوم انسانی مقطع متوسطه  در سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم درس عربی رو به شکل تخصصی یاد می‌گیرن. این درس هم برای امتحانات نهایی و هم در کنکور سراسری اهمیت زیادی داره و درسی حساس محسوب می‌شه. همچنین به شدت بر جزئیات استواره و واجبه که به جزء جزء اون توجه بشه.

ما تصمیم گرفتیم مقاله‌ای که مطالعه می‌کنین رو به تغییرات کتاب درسی عربی دهم انسانی چاپ 1400 نسبت به چاپ 1399 اختصاص بدیم. مطالعه این مقاله  به متقاضیان کنکور 1403 به خصوص پشت کنکوری‌ها توصیه می‌‌شه تا با بینش دقیق‌تری به محتوای عربی دهم به مطالعه مشغول بشن.

لیست تغییرات کتاب درسی عربی دهم چاپ 1400 نسبت به چاپ 1399

  • اولین تغییری که تو کتاب عربی دهم انسانی چاپ 1400 نسبت به کتاب چاپ 99 مشاهده میکنید در صفحه 8 در قسمت تمرین دوم، در عنوان جدول : مثنی مذکر به مثنای مذکر و مثنی مونث به مثنای مونث تغییر یافته است.
  • تغییر دومی که تو این کتاب اعمال شده نسبت به چاپ 99 در صفحه 55 کتابه که کلمه‌ی قدِر به قدَر تغییر یافته است.

ویژگی‌های کتاب درسی عربی دهم چاپ 1400

درس عربی دهم کتابی با بیان هوشمندانه و دقت بالاست. هدف از طرح این کتاب آموزش زبان عربی و مطالعه اون در حد فهم نسبی قرآن کریم و احادیث دینیه. این کتاب دارای 110 صفحه‌ست و کتابی نسبتا کم حجم محسوب می‌شه. عربی دهم از هشت درس تشکیل شده که هرکدوم  در ابعادی بین 12 تا 17 صفحه نوشته شدن.

هر درس با چند صفحه درسنامه شروع می‌شه. درس نامه‌ها به شکل‌های متنوعی نوشته شدن، برخی از اون‌ها حالت داستانی دارن و برخی نوشته‌ یا شعرهایی ارزشمند هستن. هر درس یک بیان منحصر به فرد داره که باعث می‌شه پذیرش ذهنی دانش آموزان نسبت به متون مختلف بیشتر بشه و خلاقانه‌تر عمل کنن.

معمولا پس از درسنامه یک صفحه دیده می‌شه که شامل لغات جدید اون درسه. این لغات سطح متوسط دارن و چندان سخت نیست. همه لغات موجود در کتاب از پرکاربردترین و ضروری‌ترین لغات زبان عربی هستن که یادگیریشون برای درک آیات قرآن کریم بسیار کمک کننده‌ست.

پس از بخش کلمات، بخشی به نام اِعلموا وجود داره. در بخش اعلمو، قواعد زبان عربی تدریس می‌شه. این قواعد معمولا با مثال و تصاویری مرتبط  یا به کمک جداولی توضیح داده می‌شن تا دانش آموزان به خوبی کاربرد قواعد رو متوجه بشن. با اینحال توجه داشته باشین که این کتاب تدریس محوره و وجود یک معلم برای بهره بردن از کتاب به شکل دقیق در اولویته. پس از بخش اعلموا هم تمریناتی وجود دارن تا به خوبی مباحث رو در ذهن جا بندازن. عربی دهم با نظم و چینش تحسین برانگیزی طراحی شده و هم از نظر محتوا و هم از نظر ظاهر دست بالایی در بین کتاب‌های درسی داره.

اهمیت درس عربی دهم در کنکور علوم انسانی 1403

برای درس عربی در کنکور علوم انسانی 1403، ضریب 5 اعلام شده. این ضریب به خودی خود در کسب رتبه‌ای ایده آل بسیار اهمیت داره. از سمت دیگه هم با حذف شدن دروس عمومی، درسی مثل عربی از اهمیت خیلی بیشتری برخوردار می‌شه. مشاوران توصیه می‌کنن که به هیچ وجه درس عربی رو از بین دروس مطالعاتی خط نزنین و حتی شده به درصد کوچیکی از تست‌هاش در کنکور پاسخ بدین تا از رقابت عقب نیفتین.

کتاب عربی دهم دارای محتوای آسون‌تری نسبت به دو کتاب عربی یازدهم و دوازدهمه. در مجموع از درس عربی 20 تست مطرح می‌شه که 8 تست مربوط به ترجمه، 3 تست مربوط به تحلیل صرفی، 1 تست مربوط به ضبط حرکات، 7 تست مربوط به قواعد و 1 تست مربوط به مفهومه. برخی از تست‌ها حالت ترکیبی دارن و به طور دقیق نمی‌شه تعداد تست‌های یک پایه رو بیان کرد؛ اما به طور میانگین 6 تا 9 تست از مجموع تست‌ها با عربی دهم ارتباط داره.

روش مطالعه کتاب درسی عربی دهم انسانی

درس عربی، درسی با سطح سختی متوسطه. این درس چالش زیادی نسبت به دروس تحلیلی دیگه‌ نداره؛ اما مشکلی که اکثر دانش آموزان باهاش دارن در خصوص پیش‌نیازهاشه. عربی از پایه ششم ابتدایی به دانش آموزان تدریس شده و هرسال یک پله عمیق‌تر می‌شه. برخی از دانش آموزان در مباحث پایه‌ای که سال‌های گذشته آموزش داده شده ضعف دارن و به خوبی نمی‌تونن با عربی دهم ارتباط برقرار کنن. برای رفع مشکل در دروس پیش نیاز، نباید تمام مباحث کتاب‌های عربی سالیان گذشته رو مرور کنین. این کار باعث فشار ذهنی زیادی می‌شه. توصیه می‌‌کنیم از منابع جمع بندی درس عربی استفاده کرده یا مبحث مورد نظر رو به صورت گزینش شده از کتاب‌های کمک درسی یاد بگیرین. همه مباحث عربی سال‌های گذشته در کتاب عربی دهم ذکر نشده و نیازی نیست که اطلاعات رو در حجم زیاد و نامتناسب تو ذهنتون وارد کنین. همچنین می‌تونین از معلم بخواین پیش از شروع هر مبحث پیش‌نیازها رو به صورت خلاصه بهتون بگه یا منبع فشرده‌ای رو معرفی کنه.

پس از یادگیری پیش نیاز توصیه می‌شه که مطالعه رو با خوندن درسنامه و یادگیری معنای فارسیش شروع کنین. درسنامه‌های عربی دهم به شکل جذابی نوشته شدن و خوندنشون باعث می‌شه به یادگیری عربی رغبت بیشتری پیدا کنین. مشاوران توصیه می‌کنن که کلمات جدید رو با توجه به معناشون در درسنامه یاد بگیرین؛ اینطور در ذهنتون ماندگارتر می‌شن و کاربردشون رو به شکل دقیق درک می‌کنین. پس از اون به سراغ قواعد برین.

بهتره که رویکردتون در برابر قواعد مثل رویکردتون در مقابل ریاضی باشه. شاید در ابتدا چندان اون‌ها رو از بَر نکنین؛ اما با تمرین و تکرار در ذهنتون ماندگار خواهند شد. تمرین‌ها رو به خوبی یاد بگیرین چون برخی  نکات ریز و کلیدی دارن که در تست‌های کنکور مورد پرسش واقع می‌شن. پس از مطالعه دقیق کتاب به سراغ کتاب‌های تست برین. مشاوران معتقدن که تست‌ها باید از سطح آسون به سطح سخت پاسخ داده باشن تا آمادگی ذهنی و روانی بچه‌ها افزایش پیدا کنه. یادتون باشه بعد از حل تست‌ها هم پاسخ‌هاتون رو با پاسخنامه تطبیق داده و اشتباهاتتون رو تصحیح کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *