مقالات مشاوره ای

تغییرات عربی یازدهم انسانی چاپ 1400 نسبت به 1401 برای کنکور 1403

تغییرات عربی یازدهم انسانی چاپ 1400 نسبت به 1401 برای کنکور 1403

داشتن درک درست از قرآن و احادیث دینی برای مسلمانان ضرورت داره؛ چون باعث می‌شه نهایتا ارتباط بیشتری با کلام خدا بگیرن و درست‌تر در جهتش حرکت کنن به همین خاطر درس عربی زبان قرآن برای دانش آموزان رشته علوم انسانی تدوین شده. عربی زبان قرآن در سه مقطع دهم، یازدهم و دوازدهم تدریس می‌شه و در امتحانات نهایی و کنکور علوم انسانی تاثیر قابل توجهی داره.

 این مقاله رو به تغييرات کتاب درسی عربی یازدهم چاپ 1401 و 1400 برای کنکور 1403 اختصاص دادیم. به متقاضیان کنکور علوم انسانی 1403 به خصوص پشت کنکوری‌هایی که در سال قبل هم آزمون دادن توصیه اکید می‌کنیم که به تغییرات کتاب‌های درسی‌شون آگاه باشن؛ چرا که ممکنه تست‌هایی با توجه به همین تغییرات طراحی بشه و ازشون درصد خوبی کسب کنین.

لیست تغییرات کتاب عربی یازدهم چاپ 1401 نسبت به چاپ 1400

  • عربی یازدهم چاپ سال 1401 کوچکترین تغییری نسبت به چاپ 1400 نداره. این قضیه برای دانش آموزان پشت کنکوری خبر بسیار خوبیه چرا که نیازی نیست محتوای اضافه‌ای رو فرا بگیرن و همون دانسته‌های پیشین کفایت می‌کنه. به علاوه نیازی به صرف هزینه برای تهیه کتاب درسی چاپ 1401 نیست. همچنین می‌تونین از کتاب‌های کمک آموزشی سال 1400 هم استفاده کنین به این ترتیب در وقت و هزینه‌هاتون صرفه جویی می‌شه.
  •  البته درصورتیکه بودجه کافی در اختیار دارین توصیه می‌کنیم از کتاب‌های کمک آموزشی و تستی چاپ 1401 استفاده کنین. سؤالات کنکور هرسال سبک و سیاق خاصی داره. در جدیدترین چاپ کتاب‌های کمک آموزشی و تستی سبک سؤالات کنکور قبلی کاملا بررسی شده و در اون پیش بینی‌هایی از کنکور پیش رو ارائه داده می‌شه.

ویژگی‌های کتاب درسی عربی یازدهم

کتاب عربی یازدهم دارای 93 صفحه‌‌ست. این اثر جزو کتاب‌های درسی کم حجم محسوب می‌شه و یادگیریش به هیچ وجه فشاری بر دانش آموزان وارد نمی‌کنه. محتوای کتاب برای دانش آموزانی با هرسطح هوشی مناسبه. اثر فوق دارای هفت درسه که هرکدوم دو تا سه صفحه درسنامه دارن.

 درسنامه‌‌های کتاب به شکل جذاب و با بیان‌های مختلفی مثل روایت، شعر، متن ادبی و… نو‌شته شدن. این تنوع بیانی کمک می‌کنه تا دانش آموزان قدرت درک انواع سبک از متون رو پیدا کرده و ذهن منعطف‌تری داشته باشن. عربی یازدهم دارای بخش‌های مختلفی مثل التمارین، اِعلموا، واژه‌نامه و… هست. این بخش‌ها از زوایای مختلفی زبان عربی رو بررسی می‌کنن.

دانش آموزان باید برای هرکدوم از این بخش‌ها زمانی اختصاص بدن و روشون تمرکز داشته باشن. مثال‌‌ها، تصاویر و نکات مختلفی در کتاب از قرآن کریم و احادیث نورانی بیان شده که مهارت زبانی افراد رو دوچندان می‌‌کنه. با اینحال توجه داشته باشین که تمرکز این کتاب بر توانایی روخوانی و درک مطلبه و چندان بر جنبه  گفتاری عربی تأکید نشده.

نکته مهم دیگه‌ اینه که کتاب فوق تدریس محوره و توجه نکردن به معلم یا منبع آموزشی باعث می‌شه که به تنهایی نتونین نکات ریز و مهم رو یاد بگیرین، پس حتما به معلم و منابع آموزشیتون توجه لازم رو داشته باشین.

اهمیت درس عربی یازدهم در کنکور علوم انسانی 1403

درس عربی در کنکور علوم انسانی دارای ضریب 5 اعلام شده. این ضریب نسبت به دروسی مثل ادبیات و ریاضی کمتر به نظر می‌رسه ولی به هیچ وجه اهمیت کمتری از دروس ضریب بالا نداره. در سال‌های گذشته از درس عربی هم در بخش عمومی و هم در بخش تخصصی تست مطرح می‌شد؛ اما در کنکور 1402 شاهد بودیم که دروس حذف شده و عربی رو فقط در بخش تخصصی مشاهده می‌کنیم. با حذف شدن دروس عمومی اهمیت درس عربی تخصصی هم بیش از پیش شده.

 میانگین پاسخگویی دانش آموزان رتبه برتر در سال‌های گذشته به درس عربی بالا بوده که پیش بینی می‌شه در کنکور 1403 هم این قضیه ادامه دار باشه؛ به همین خاطر برای جانموندن از رقابت باید زمان زیادی رو به یادگیری عربی اختصاص بدین.

 در صورتیکه محدودیت زمانی دارین هم می‌شه یکی از کتاب‌های عربی دهم، یازدهم و دوازده رو انتخاب کنین. پیشنهاد ما به شما انتخاب کتاب عربی یازدهمه. این کتاب محتوای نسبتا آسونی داره و همیشه تست‌های استانداردی از اون طرح شده. از عربی يازدهم 20 سوال مطرح می‌شه که 8 سوال مربوط به بخش ترجمه، 3 سوال مربوط به بخش تحلیل صرفی، 1 سوال مربوط به بخش ضبط حرکات، 7 سوال مربوط به بخش قواعد و یک سوال مربوط به مفهومه. سهم عربی یازدهم از این 20 سوال، 6 تا 8 تسته که درصد قابل توجهی محسوب می‌شه. برای پاسخ دادن به هر تست هم 60 ثانیه زمان اختصاص داده شده.

روش مطالعه کتاب درسی عربی یازدهم

درس عربی از دروسیه که دانش آموزان زیادی باهاش چالش دارن. این درس در حقیقت سخت نیست فقط باید پایه قابل قبولی از کتاب‌های عربی  سالیان گذشته داشته باشین.

برای شروع مطالعه عربی یازدهم توصیه می‌کنیم به سراغ درسنامه برین. برخی از دانش آموزان به اشتباه ابتدا به سراغ لغات می‌رن در حالیکه‌ یادگیری لغات به تنهایی معمولا پیشنهاد نمی‌شه. مشاوران معتقدن که درک لغات در درسنامه تاثیر بیشتری در درک زبانی داره.

بنابراین درسنامه رو مطالعه کنین و لغات ناآشنا رو در بطن درسنامه یاد بگیرین. پس از درسنامه باید قواعد کتاب رو یاد بگیرین. رویکرد تحلیلی و حل مسئله در برابر قواعد داشته باشین و مثل ریاضی با اون برخورد کنین. اشکالی نداره که در نگاه اول قواعد رو فرا نگیرین. با کمی تکرار و توجه به تمرینات کتاب این مشکلات حل خواهد شد.

به محض اینکه کتاب رو تا حد مناسبی یاد گرفتین، به سراغ یک کتاب تست استاندارد برید. کتاب تستی استاندارده که تست‌هاش از سطح اسون به سطح سخت چیده شده باشه و تست‌های کنکور سراسری سال‌های گذشته رو به همراه تحلیل داشته باشه. داشتن پاسخنامه تشریحی هم اهمیت زیادی داره و یک مزیت مهم به شمار می‌ره.

همه تست‌هارو به شکل فشرده و به سرعت حل نکنین. حل تست‌ها باید با تمرکز بالا و با توجه به ظرفیت ذهنی افراد صورت بگیره. استمرار در تست زنی هم بسیار مهمه چون ذهن رو در حالت آماده باش نگه می‌داره. پس از پاسخ دادن به تست‌ها از پاسخنامه کمک بگیرین و پاسختون رو تحلیل کنین. دلایل رد گزینه‌های دیگه رو هم بررسی کنین چون ممکنه ازشون سؤال مطرح بشه. با این کار نقاط قوت و ضعفتون هم به خوبی روشن می‌شه.

پس از اتمام تست‌ها و شروع مرور مجدد می‌تونین در آزمون‌های آزمایشی شبیه سازی شده کنکور هم شرکت کنین یا اگه زمان و هزینه کافی برای شرکت در این نوع از آزمون‌ها ندارین، می‌تونین خودتون با کمک آزمون‌های آماده در کتاب‌های کمک درسی یا اینترنت با وضع محدودیت زمانی فضای کنکور رو شبیه سازی کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *