مقالات مشاوره ای

تغییرات فیزیک دهم تجربی چاپ 99 نسبت به 1400 برای کنکور 1403

تغییرات فیزیک دهم تجربی چاپ 99 نسبت به 1400 برای کنکور 1403

علم فیزیک به مطالعه رفتار مواد و خواص اون در هستی می‌پردازه. این دانش تاکنون کمک زیادی به انسان‌ها کرده و پاسخ‌های دقیقی بهشون  داده. به همین خاطر از پایه ابتدایی به شکل ضمنی و در رشته علوم تجربی به شکل تخصصی برنامه آموزش درس فیزیک تدوین شده. این درس از دروس مهم در کنکور سراسری علوم تجربی هم هست؛ به همین جهت برای آگاهی دقیق از تغییرات محتوایی سالانه کتاب درسی فیزیک دهم این مقاله رو به انتشار رسوندیم.

در این مقاله تغییرات دو کتاب فیزیک دهم تجربی چاپ سال 1400 با چاپ سال 1399 رو بررسی کردیم. مطالعه این مقاله برای افراد پشت کنکوری توصیه اکید می‌شه. رقابت در کنکور علوم تجربی به شدت زیاده و حتی یک تغییر کوچک هم بر نتیجه تاثیر قابل توجهی میزاره پس حتما به تغییرات کتاب‌های درسی‌تون توجه داشته باشین.

لیست تغییرات کتاب درسی فيزيک دهم تجربی چاپ 1400 با چاپ 1399

کتاب درسی فیزیک دهم تجربی چاپ 1400 کوچکترین تغییری نسبت به فیزیک دهم تجربی چاپ 1399 نداشته. این موضوع از چند جهت نکته مثبتی محسوب می‌شه. اولین نکته مثبت موضوع اینه که نیازی نیست برنامه مطالعاتی متفاوتی بچینین از آنچه که قبلتر یاد گرفتین. دومین نکته مثبت اینه که لزومی به متحمل شدن هزینه دوباره برای تهیه کتاب چاپ جدیدتر یا کتاب‌های کمک درسی نو هم نیست و می‌شه از منابع سال قبل هم استفاده کرد. البته مشاوران توصیه می‌کنن در صورت داشتن توان مالی، همیشه به روزترین کتاب‌های کمک درسی رو تهیه کنین. مؤلفان این نوع از کتاب‌ها به خوبی اخرین سوالات کنکور سراسری رو بررسی می‌کنن و پیش بینی دقیقی از تست‌های کنکور 1403 دارن.

ویژگی‌های کتاب درسی فیزیک دهم چاپ 1400

کتاب درسی فیزیک دهم از 123 صفحه تشکیل شده و دارای 4 فصل با عناوین فیزیک و اندازه گیری، ویژگی‌های فیزیکی مواد، انرژی و توان و دما و مواده. این اثر نسبت به دو کتاب فیزیک دهم و یازدهم پیچیدگی محتوایی کمتری داره. فيزيک دهم از بخش‌های مختلفی مثل خوب است بدانید، فعالیت، پرسش، تمرین و… تشکیل شده.

هرکدوم از این بخش‌ها به شکل خاصی عملکرد مغز رو در یادگیری افزایش می‌دن پس موقع مطالعه بهشون توجه زیادی داشته باشین. بخش‌هایی مثل تمرین و فعالیت‌ها نکته‌های بسیار ظریف و مهمی در خودشون دارن که تا حالا بارها در کنکور مورد پرسش واقع شدن.

بیان کتاب فوق بسیار روان و هوشمندانه‌ست؛ با اینحال توقع نداشته باشین که با مطالعه خودخوان به هدف اصلی مباحث برسین. دلیل این امر ماهیت تدریس محور کتابه. نکات ریز و درشت ناگفته‌ای وجود داره که فقط معلم می‌تونه اون‌ها رو شرح بده و در کتاب وجود نداره. پس به همین خاطر هم که شده آموزش معلم رو به طور جدی دنبال کنین تا نکته‌ای از قلم نیفته.

از نکات مثبت کتاب می‌شه به تصاویر، جداول و مثال‌های متعدد اشاره کرد. این موارد به کسب عمق بیشتر کمک می‌کنن و به آموزش تنوع می‌بخشن. همچنین ظرفیت ذهنی رو بیشتر می‌کنن و نهایتا باعث می‌شه دانش آموزان از درس خوندن لذت بیشتری ببرن.

طراحی ظاهری فیزیک دهم بسیار متناسب انجام شده. بخش‌هایی مثل تمرین و فعالیت به وسیله کادرهای رنگی از درسنامه جدا شدن تا کتاب نظم خوبی داشته باشه و خوندنش بهتر و راحت‌تر بشه. چینش نوشتاری هم با دقت و اصولی انجام شده و حجم متناسبی از محتوا رو در هر صفحه می‌بینین. مسائل اهمیت زیادی در این درس دارن و بخش اعظمی از تست‌های کنکور شامل مسائل می‌شن. پس از طرح هر فرمول در کتاب مثال ملموس و مناسبی طرح شده که باعث می‌شه کاربرد دقیق اون فرمول در ذهن دانش آموز بنشینه.

اهمیت کتاب درسی فیزیک دهم در کنکور سراسری

فیزیک جزو درس‌هایی در کنکوره که رقابت بالایی توش برقراره. ضریب این درس توسط سازمان سنجش 7 اعلام شده و به مراتب اهمیت کمتری از درسی مثل زیست داره. با اینحال این موضوع باعث نمی‌شه که به سراغ درس‌های ضریب بالاتر برین و دور فیزیک رو خط بکشین.

 با حذف دروس عمومی درس فیزیک اهمیت چندین برابری نسبت به گذشته پیدا می‌کنه و رقابت شدیدتری توش شکل می‌گیره. برای عقب نیفتادن از این رقابت مطالعه این درس واجبه. از فیزیک دهم حدود 5 تا 7 تست ممکنه مطرح بشه که در مدت 80 ثانیه باید به هر تست پاسخ داده بشه.

روش مطالعه کتاب درسی فیزیک دهم در کنکور سراسری

خیلی از دانش آموزان از درس فیزیک فراری هستن و دلهره زیادی از بابت شروعش دارن. این قضیه ثابت شده که  هرکسی می‌تونه دروس تحلیلی مثل فیزیک، شیمی و ریاضی رو یاد بگیره. اگر تلاش و استمرار صورت بگیره تنها تفاوت دانش آموزان فقط در  مدت زمان یادگیری خواهد بود.

 فیزیک دهم اولین کتاب تخصصی فیزیک در ر‌شته علوم تجربیه و پیش نیاز زیادی نداره. دانش آموزان فقط باید به کلیت مباحث فیزیک که در سال‌های گذشته یاد گرفتن آشنا باشن. در ابتدای مطالعه باید بررسی دقیقی از کتاب درسی داشته باشین. همه بخش‌های کتاب مهم هستن؛ حتی بخش‌هایی مثل خوب است بدانید هم که مستقیما در کنکور طرح نمی‌شن به افزایش عمق دید شما به مباحث کمک می‌کنن. بنابراین از مطالعه هیچ بخشی غافل نباشین.

 پس از اتمام دور اول مطالعه، دو انتخاب دارین. معمولا به دانش آموزانی که قوه تحلیل بیشتری دارن توصیه می‌شه که مباحث رو بار دیگه از کتاب درسی یاد بگیرن و دانش آموزانی که کمی در مباحث ضعف دارن به سراغ کتاب‌های کمک درسی یا فیلم‌های آموزشی برن. پس از تسلط نسبی بر درسنامه یک کتاب تست استاندارد تهیه کنین. هیچ مشاور آگاه و باتجربه‌ای به تهیه چند منبع تست متفاوت توصیه نمی‌کنه پس خودتون رو با منابع متعدد گیج نکنین. یک کتاب تست جامع می‌تونه برای شما کافی باشه؛ پس از اون هم اگر زمانی باقی بود‌ می‌تونین کتاب‌های جمع بندی و تست رو تهیه کنین. تست زنی کار بسیار حساسیه و یادتون باشه که طبیعیه در شروع، اشتباهاتی داشته باشین. پس از حل تست‌ها باید پاسخ‌ها و عملکردتون رو بسنجید.  تصحیح اشتباهات  باعث بهبود عملکرد مغز، افزایش قوه تحلیل و درک عمیق‌تر از درس می‌شن.  با گذشت زمان نسبتا طولانی از یادگیری این کتاب می‌تونین در آزمون‌های شبیه سازی شده کنکور هم شرکت کنین تا تسلط بهتری بر دروس داشته باشین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *