مقالات مشاوره ای

تغییرات منطق دهم چاپ 99 نسبت به 1400 برای کنکور 1403

تغییرات منطق دهم چاپ 99 نسبت به 1400 برای کنکور 1403

چگونه فکرکردن مستقیما به بهبود سطح زندگی و حل مسائل مختلف کمک شایانی می‌کنه. علم منطق علمی با قدمت طولانیه که دانشمندان و بزرگان زیادی زیربنای اون رو ساختن و به مرور اون‌ رو عمیق‌تر کردن. با توجه به اهمیت و نقش پررنگ این علم در زندگی، دانش آموزان رشته علوم انسانی در مقطع دهم به یادگیری درس منطق مشغول می‌شن. درس منطق در کنکور علوم انسانی اهمیت زیادی داره. در این مقاله قصد داریم تغییرات کتاب درسی منطق چاپ 1400 رو نسبت به چاپ 1399 برشماریم. آگاهی از این تغییرات برای دانش آموزان پشت کنکوری یا افرادی که کتاب‌های کمک درسی چاپ قدیم رو دارن بسیار کمک کننده‌ست. تست‌های کنکور به خصوص در درس منطق با تمرکز بر جزئیاتی طرح می‌شه که در ظاهر ممکنه آنچنان اهمیت نداشته باشه، همین قضیه اهمیت توجه به تغییرات درسی رو زیاد می‌کنه.

لیست تغییرات کتاب درسی منطق دهم چاپ 1400 با چاپ 1399

  • کتاب درسی منطق دهم چاپ 1400 جز یک تفاوت کوچیک، هیچ فرقی با چاپ 1399 نداره. این فرق کوچیک هم مربوط به صفحه 100 کتابه که کلمه بلیط به کلمه بلیت تغییر کرده. با توجه به این موضوع شما می‌تونین از کتاب درسی منطق دهم چاپ 1399 هم برای کنکور 1403 استفاده کنین.
  •  همچنین استفاده از کتاب‌های کمک درسی چاپ 1399 هم بلامانعه. عدم تغییر محتوای کتاب باعث می‌شه که هزینه و انرژی دوباره‌ای برای خرید منابع صرف نکنین؛ اما در صورتیکه توان مالی دارین توصیه می‌شه از کتاب‌های تست و کمک درسی چاپ 1400 استفاده کنید.
  • تست‌های کنکور گاهی سبک و سیاق متفاوتی به خودشون می‌گیرن که باعث می‌شه سبک کتاب‌های کمک درسی هم تغییر پیدا کنه. با استفاده از کتاب‌های کمک درسی چاپ قدیم گاهی نمی‌شه از تغییر سبک‌های تست‌های مطرح شده به شکل ایده آل آگاهی پیدا کرد.

ویژگی‌های کتاب درسی منطق دهم 1400

کتاب درسی منطق دهم چاپ 1400 از 125 صفحه تشکیل شده. این کتاب در نوع خودش کتابی مفهومی محسوب می‌شه که اثربخشی اون شدیدا به شیوه آموزش وابسته‌ست. گرچه توضیحات این کتاب کامل و کافیه‌‌؛ اما نکات بسیار ریزی وجود داره که فقط معلم می‌تونه اون رو در ذهن دانش آموزان جا بندازه و باید توجه ویژه‌ای به روش تدریس این کتاب بشه.

اثر فوق  شش فصل با عناوین منطق و مباحث آن، روابط میان ذهن زبان و خارج، تعریف، استدلال استقرایی، قضیه حملی و قیاس اقترانی، قضیه شرطی و قیاس استثنایی و منطق کاربردی رو داراست. محتوای این کتاب کارایی زیادی داره، به طوریکه از آموزه‌های اون در زندگی روزم می‌شه به کرات بهره برد. در حقیقت عناوین این کتاب به دانش آموزان چگونه فکر کردن، بحث کردن و تشخیص صحت استدلال‌ها به شکل مطمئن و منطقیه.

همه مباحث کتاب تاجای ممکن به شکل روان و ساده مطرح شدن تا هر دانش آموزی با هر سطحی بتونه بهش تسلط پیدا کنه. برای اثربخشی بیشتر مباحث کتاب هر درس دارای مثال‌ها و تمرین‌های سطح بالاییه. متقاضیان کنکور باید توجه زیادی به این مثال‌ها داشته باشن چون در سال‌های گذشته طراحان از تمرینات تست‌های مهمی طرح کردن.

طراحی ظاهری منطق دهم هم تحسین برانگیزه. تمرین‌ها و بخش‌های مختلف کتاب به وسیله‌ کادرهای رنگی از درسنامه جدا شده و نتیجتا نظم و ترتیب ایده آلی در کتاب دیده می‌شه. از رنگ‌ها هم به شکل متناسب در کتاب استفاده شده. به طور کل چینش ظاهری کتاب به سبک مینیماله و با وجود سادگی، برای دانش آموزان جذاب خواهد بود.

اهمیت درس منطق در کنکور علوم انسانی

از درس منطق در کنکور علوم انسانی به همراه درس فلسفه تست مطرح می‌شه و با هم در یک گروه قرار می‌گیرن. برای درس فلسفه و منطق ضریب 5 اعلام شده که ضریب قابل توجهی محسوب می‌شه. حذف دروس عمومی باعث افزایش اهمیت دروس تخصصی مثل این درس شده.

از سمت دیگه میانگین پاسخگویی به تست‌های فلسفه و منطق نسبت به دروسی با همین ضریب مثل درس عربی کمی پایین‌تره. این قضیه باعث می‌شه که با پاسخ دادن به تست‌های بیشتری از درس فلسفه و منطق در رقابت جلو بیفتید و تراز بهتری کسب کنین.

 به طور کل از فلسفه و منطق 25 سوال مطرح می‌شه که برای پاسخ دادن به هرکدوم 60 ثانیه زمان در اختیار دارین. در سال‌های گذشته از منطق دهم بین 8 تا 10 تست سوال مطرح شده که پیش بینی می‌شه در کنکور 1403 هم همین تعداد تست مطرح شه.

روش مطالعه کتاب درسی منطق دهم برای کنکور سراسری

درس منطق، درسی مفهومی و تحلیلی محسوب می‌شه؛ به همین خاطر هم باید روش مطالعه درست و اصولی رو درپیش گرفت تا وقت و انرژی دانش آموزان به هدر نره. مطالعه این درس به شکل حفظی برای کنکور بزرگترین اشتباه ممکنه. برای یادگیری تک تک بخش‌های این درس باید علت و روابط رو درک کرد تا توانایی پاسخگویی به تست‌ها رو به دست بیارین. خوبی کتاب منطق اینه هیچ پیش نیازی لازم نداره و هر کسی با هر سطحی از هوش و اطلاعات می‌تونه بهش مسلط شه.

برای ‌شروع به سراغ درسنامه برین. همه بخش‌‌های کتاب رو یاد بگیرین حتی بخش‌هایی مثل بیشتر بدانید که ازشون در کنکور سوالی مطرح نمی‌شه هم بخونین. این بخش‌ها درکتون از دروس رو افزایش می‌دن و باعث می‌شن نتیجه بهتری کسب کنین. پس از مطالعه دور اول، دو انتخاب وجود داره. معمولا به دانش آموزانی که قوه تحلیل بالایی دارن توصیه می‌شه برای دفعات بعدی هم درسنامه کتاب درسی رو مطالعه کنن، چون عادت کردن به شیوه آموزشی کتاب‌های کمک درسی ممکنه زمان و هزینه بیشتری ازشون بگیره. مشاوران به دانش آموزانی که سطح ضعیف‌تری دارن توصیه می‌کنن مطالعه برای دفعات بعدی رو از کتاب‌ها یا فیلم‌های کمک آموزشی به پیش بگیرن.

 پس از فراگیری درسنامه به سراغ تست‌ها برین. توصیه می‌شه وسواس زیاد و نا به جایی روی یادگیری دروس نداشته باشین، چون در فرآیند تست زنی مباحث به خوبی در ذهن تثبیت می‌شن. بهتره تست‌ها رو از سطح آسون به سطح سخت حل کنید تا سطح آمادگی‌تون به تدریج بالا بیاد. پس از حل تست‌ها هم به سراغ پاسخنامه تشریحی برین و دلایل رسیدن به پاسخ‌ها و رد گزینه‌ها رو با جزئیات به خاطر بسپرین. با کمک پاسخنامه تشریحی و مقایسه پاسختون به تست‌ها می‌تونین ارزیابی دقیقی هم از سطح مهارتتون داشته باشین. در کنارش می‌تونین در آزمون‌های شبیه سازی شده کنکور هم شرکت کنین تا ذهنیت بهتری از این درس سر جلسه کنکور داشته باشین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *