مقالات مشاوره ای

تغییرات فیزیک یازدهم تجربی چاپ 1400 نسبت به 1401 برای کنکور 1403

تغییرات فیزیک یازدهم تجربی چاپ 1400 نسبت به 1401 برای کنکور 1403

درس فیزیک جزو علومی مهم و پر از اعجابیه که به بسیاری از پرسش‌ها درباره جهان، پاسخی مطمئن و دقیقی می‌ده؛ به همین خاطر در مدرسه تا مقطع نهم به طور غیرتخصصی و پس از اون به شکل تخصصی برای دانش آموزان رشته علوم تجربی در سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم تدریس می‌شه.

 این درس هم در امتحانات نهایی و هم در کنکور سراسری اهمیت زیادی داره و دانش آموزان باید بهش اهمیت زیادی بدن. در دهه اخیر کتاب‌های درسی  تغییرات کم یا زیادی رو داشتن.

این تغییرات در جهت بهبود کیفیت کتاب ایجاد می‌شن. در مقاله‌ای که می‌خونین، قصد داریم تمام تغییرات کتاب درسی فیزیک یازدهم تجربی 1401 با 1400 رو شرح بدیم. آگاهی از این تغییرات برای دانش آموزان پشت کنکوری واجبه. تست‌های کنکور سراسری با توجه به جزئیات مطرح می‌شن و احتمال اینکه از تغییرات کتب درسی تست‌هایی ارائه بشه کم نیست. همچنین دانش آموزان با آگاهی از این تغییرات متوجه می‌شن که از کتاب‌های کمک درسی مرتبط با فیزیک چاپ 1400 هم می‌تونن استفاده کنن یا باید هزینه‌ دوباره‌ای متحمل بشن.

لیست تغییرات کتاب درسی فيزيک یازدهم تجربی 1401 و 1400

کتاب درسی فیزیک یازدهم تجربی چاپ 1401 با چاپ 1400 هیچ تفاوتی نداره. این موضوع خبر خوبی برای دانش آموزانیه که کتاب درسی چاپ 1401 رو در اختیار ندارن یا از کتاب و فیلم‌های کمک آموزشی سال 1400 قراره استفاده کنن. گرچه به خاطر عدم تفاوت دو کتاب، دلیلی برای تهیه کتاب‌های چاپ 1401 وجود نداره؛ اما باز هم حتی الامکان از کتاب‌های آموزشی چاپ جدیدتر استفاده کنین. هرساله رویکرد طراحان در طرح تست عوض می‌شه و این کتاب‌ها دیدگاه کامل‌تری نسبت به مباحث رو پوشش می‌دن.

ویژگی‌های کتاب درسی فیزیک یازدهم تجربی 1401

کتاب فیزیک یازدهم  دارای 109 صفحه‌ست. این اثر تحت عنوان چهار فصل با عناوین الکترسیته ساکن، جریان الکتریکی و مدارهای جریان مستقیم، مغناطیس و القای الکترومغناطیس نوشته شده. کتاب فوق با به روزترین محتوا نوشته شده و درسنامه‌ای با کیفیت بالا داره. بیان کتاب هم بسیار روانه. نکته‌ای که واجبه راجع به این کتاب بدونین اینه که ماهیت تدریس محور داره و با مطالعه خودخوان نمی‌شه اونطور که باید ازش بهره برد.

 معلم موظفه مباحث رو به شکل کامل آموزش بده تا دانش آموز نکات نگفته شده در کتاب رو هم فرا بگیره. از خوبی‌های کتاب درسی فیزیک یازدهم داشتن ساختار چندبُعدیه. برای آموزش از بخش‌هایی مثل فعالیت، تمرین، مثال، خوب است بدانید و… کمک گرفته شده. هرکدوم از این بخش‌ها به مباحث درسی از جنبه‌های مختلف نگاه می‌کنن و رویکرد منعطفی به یادگیری می‌بخشن. از تصاویر، جداول، نمودارهای مختلفی هم در کتاب استفاده شده. تصاویر به دانش آموز کمک می‌کنه ذهنیت بهتری از درسنامه داشته باشه و جداول و نمودارها هم درک عددی و مفهومی رو بهبود می‌دن.

از نقاط قوت دیگه کتاب می‌شه به طراحی ظاهری اشاره کرد. نظم خاصی در صفحات کتاب فیزیک يازدهم به چشم می‌خوره. بخش‌های فرعی و تحلیلی به وسیله‌ کادرهای رنگی از درسنامه جدا شدن و قالب خاصی پیدا کردن. نوشتار هم دارای انسجام و چینش تحسین برانگیزیه. به طور کل فیزیک یازدهم کیفیت بالایی داره و با اینکه مباحث نسبتا مهم و پیچیده توش مطرح شده، می‌تونه به خوبی مفاهیم رو منتقل کنه.

اهمیت کتاب درسی فيزيک یازدهم تجربی در کنکور سراسری

درس فیزیک دومین درس کنکور سراسری با تعداد 30 تسته. این درس در کسب رتبه‌ ایده آل اهمیت زیادی داره. دانش آموزان رتبه برتر معمولا به بیش از 50 درصد تست‌های فیزیک پاسخ می‌دن؛ پس برای عقب نموندن از رقابت این درس رو جزو دروس مطالعاتی‌تون قرار بدین. با توجه به اعلامیه سازمان سنجش دروس عمومی قراره در کنکور 1403 حذف بشه.

این موضوع باعث افزایش اهمیت فیزیک در کنکور پیش رو می‌شه. از فیزیک یازدهم در کنکور 10 تست مطرح می‌شه که درصد قابل توجهی رو تشکیل می‌ده. اگه قراره یک درس از بین سه درس فیزیک دهم، یازدهم و دوازدهم انتخاب کنین، پیشنهاد می‌دیم که فیزیک یازدهم رو به دلیل حجم مناسب و تعداد درصد قابل توجه انتخاب کنین.

روش مطالعه کتاب درسی فیزیک یازدهم تجربی در کنکور سراسری

همونطور که گفتیم فیزیک از واجبات مطالعه برای کنکور سراسریه. این سوال پیش میاد که با توجه به محدودیت زمانی چه شیوه مطالعه‌ای رو در پیش بگیریم تا بازدهی بالایی داشته باشیم و به درصد بالایی از تست‌ها پاسخ بدیم.

حقیقت اینه که هرکسی می‌تونه به این درس تسلط پیدا کنه؛ اما باید برنامه مطالعاتی واقع‌بینانه و با درنظر گرفتن زمینه درسی طراحی بشه. درک برخی از مباحث فیزیک یازدهم نیاز پیشنیاز‌هایی از فیزیک دهم داره. برای شروع به سراغ مباحث پیشنیاز برین. نیازی نیست که زمان زیادی به اون مباحث اختصاص بدین. کافیه کلیاتش رو یاد بگیرین؛ سپس هرجا که دیدین نیاز به درک جزئیات بیشتریه به عقب برگردین و به اون مبحث نگاه دوباره‌ای بندازین. در ابتدای راه توصیه می‌شه که اولین دور مطالعه رو از روی کتاب درسی شروع کنین. نهایتا منبع اصلی تست‌ها، کتاب درسیه و بهتره که با قالب، ساختار و چینش محتوا کتاب آشنایی کامل داشته باشین.

انتخاب منبع دومین دور مطالعه به خودتون بستگی داره. اگه با روش تحلیل کتاب درسی آشنا هستین و پایه درسی خوبی دارین می‌تونین دوباره و چندباره محتوای کتاب درسی رو یاد بگیرین. اگه سطح ضعیفی دارین و هنوز به قوه تحلیل بالا نرسیدین، از کتاب‌های کمک درسی و فیلم‌های آموزشی کمک بگیرین. این آثار به دانش آموز سرنخهایی از شیوه تحلیل و بررسی می‌دن.

پس از اینکه فاز مطالعه تموم شد، بدون اتلاف وقت به سراغ تمرین و تست‌ها برین. کتاب تست استانداردی تهیه کنین که هم تست‌های تألیفی و هم تست‌های کنکور سراسری رو داشته باشه. داشتن پاسخنامه تحلیلی هم بسیار مهمه. برای حل تست در ابتدا نیاز نیست به زمان توجه خاصی داشته باشین و فقط توان فکریتون رو در حل تست‌ها به دست بیارین. پس از مدتی به زمان حل تست‌ها هم توجه کنین و مدیریت درستی داشته باشین. لازم به ذکره که فقط مطالعه و حل تست کلید رسیدن به درصد ایده آل در کنکور نیست و باید همه پاسخ‌هاتون رو به خوبی تحلیل کنین. این تحلیل باعث می‌شه از نقاط ضعف و قوتتون به خوبی آگاه بشین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *