مقالات مشاوره ای

تغییرات زمین شناسی یازدهم چاپ 1400 نسبت به 1401 برای کنکور 1403

تغییرات زمین شناسی یازدهم چاپ 1400 نسبت به 1401 برای کنکور 1403

علم زمین شناسی درباره‌ نحوه پیدایش زمین، شناخت اجزای طبیعی، رفتار طبیعت، قوانین حاکم بر طبیعت و… صحبت می‌کنه. یادگیری این درس کمک کننده افراده تا روش‌های مختلفی برای بهره برداری درست از طبیعت رو شناسایی کرده و از سمت دیگه با ایجاد یک سیستم درست از تحلیل رفتنش جلوگیری کنن. درس زمین شناسی برعکس خیلی از کتاب‌های تخصصی تک جلدیه تنها در پایه یازدهم تدریس می‌شه. کتاب‌های درسی سال به سال ممکنه دچار تغییراتی بشن.

 این تغییرات در کنکور سراسری اهمیت زیادی دارن؛ چرا که احتمال طرح تست از هر قسمتی وجود داره و با درنظر گرفتن تغییرات احتمال غافلگیری کم خواهد شد. این مقاله به شرح تغييرات کتاب درسی زمین شناسی یازدهم چاپ 1401 و 1400 پرداخته شده. آگاهی از این تغییرات برای متقاضیان کنکور علوم تجربی 1403 واجبه.

لیست تغییرات کتاب درسی زمین شناسی یازدهم چاپ 1401 نسبت به چاپ 1400

کتاب زمین شناسی در چاپ 1401 تغییراتی جزئی داشته که در ادامه براتون تک به تک شرح می‌دیم.

  • اولین تغییر کتاب مربوط به صفحه 20 می‌شه. در قسمت پاسخ دهید، سومین سوال با عنوان نتیجه فرورانش ورقه اقیانوسی - قاره‌ای و اقیانوسی - اقیانوسی چیست با پرسش علت فرورانش ورقه اقیانوسی چیست جایگزین شده. در کنارش پرسش چهارم با عنوان نتیجه فرورانش ورقه اقیانوسی-قاره‌ای و اقیانوسی - اقیانوسی چیست هم اضافه شده.
  • در صفحه 25 کتاب باکس گفت و گو کنید با عنوان «کاربرد بعضی کانی ها مثل انیدریت و ژیپس، علاوه بر تهیه گچ بنایی در تشخیص آب و هوای گذشته می باشد. در مورد دلیل این امر گفت و گو کنید.» اضافه شده.
  • در صفحه 26 اعداد عناصر سدیم و پتاسیم تغییر کرده.
  • در صفحه 30 درسنامه به شکل جزئی در حد چند کلمه تغییر پیدا کرده.
  • آخرین پاراگراف صفحه 32 از تعبیه کرده است به قرار داده است تغییر شکل پیدا کرده.
  • به صفحه 69 با یک باکس پاسخ دهید با عنوان «در حرکات دامنه ای، تفاوت زمین لغزش با ریزش چیست؟» اضافه شده.
  • در صفحه 75 به شکل پایین صفحه عناوینی اضافه شده.
  • صفحه 82 کتاب چاپ 1400 باکسی تحت عنوان بیشتر بدانید وجود داشته که در چاپ 1401 به همراه یک جمله اضافی جزو درسنامه شده.
  • در درسنامه صفحه 84 کلمه «اضافی» دیده می‌شه که در چاپ قبلی وجود نداشته.
  • در صفحه 99 کلمه « دارای سیلیس فراوان» به محتوا اضافه شده.
  • صفحه 105 کتاب زیست شناسی چاپ 1401 هم دارای دو تغییره. تغییر اول مربوط به افزوده شدن باکس تحقیق کنید به محتوا با عنوان «قدیمی ترین سنگ های ایران در کدام مناطق یافت می شوند؟» هست. دومین تغییر مربوط به باکس بیشتر بدانید چاپ 1400 می‌شه که در چاپ 1401 جزوی از درسنامه شده.

توجه کنین که تست‌های کنکور متکی بر جزئیاته پس یا حتما این تغییرات رو موقع مطالعه لحاظ کنین یا اگه پشت کنکوری هستین برای راحتی کار کتابتونو عوض کرده و چاپ 1401 رو تهیه کنین.

ویژگی‌های کتاب درسی زمین شناسی چاپ 1401

درس زمین شناسی از 120 صفحه تشکیل شده. حجم محتوای این کتاب متناسبه و مباحث رو در حد اعتدال توضیح داده. توضیحات به جا و اندازه یکی از بزگترین نقاط قوت این اثره. تقریبا هیچ نکته بی مورد یا اضافه‌ای وجود نداره. درسنامه این کتاب بسیار هوشمندانه نوشته شده. طرح درسی این کتاب با الهام از بزرگترین و معتبرترین کتاب‌های علمی به نگارش در اومده.

به طور کل زمین شناسی یازدهم دارای هفت فصل با عناوین آفرینش کیهان و تکوین زمین، منابع معدنی و ذخایر انرژی زیربنای تمدن و توسعه، منابع آب و خاک، زمین شناسی و سازه‌های مهندسی، زمین شناسی و سلامت، پویایی زمین و زمین شناسی ایرانه. مباحث این کتاب تنوع ایده آلی داره که باعث شده همه سلیقه‌ها پوشش داده بشه و کتاب برای طیف وسیعی از دانش آموزان جذاب باشه.

اثر فوق از ساحتار چند بخشی هم تشکیل شده و بخش‌هایی مثل یادآوری ، تحقیق کنید، خود را بیازمایید، پیوند با ریاضی و… وجود داره که هرکدوم به نحوی درسنامه رو در ذهن تثبیت می‌کنن. از تصاویر، طراحی و نقاشی‌های متعددی هم در درسنامه استفاده شده تا به شکل دقیقی محتوا درک بشه و آموزش شکل عمیق‌تری پیدا کنه. طراحی ظاهری کتاب هم منحصر به فرده. بخش‌های مختلف کتاب به وسیله باکس‌هایی از درسنامه جدا شده و چیدمان منظم و خوش رنگی به چشم می‌خوره.

اهمیت زمین شناسی در کنکور سراسری

درس زمین شناسی در کنکور علوم تجربی دارای ضریب یکه. این ضریب نسبت به همه درس‌ها کمتره و باعث شده که افراد متوجه اهمیت درس نشن و قید مطالعه‌ش رو بزنن. یکی از نکات مهم در خصوص کنکور اینه که کم بودن میانگین درصد پاسخگویی به یک درس، می‌تونه برای افرادی که به اون درس پاسخ می‌دن یک مزیت به حساب بیاد.

 هرچه بیشتر به یک درس نامحبوب پاسخ بدین، تراز بالاتری کسب می‌کنین. درس زیست شناسی هم از این قاعده پیروی می‌کنه و از این جهت می‌تونه یک مزیت رقابتی بزرگ برای متقاضیان باشه. با حذف شدن دروس عمومی هم نقش این درس در کسب رتبه خوب بیشتر خواهد شد. از سمت دیگه تست‌های درس زمین شناسی سطح آسونی دارن و هرکسی می‌تونه بهشون پاسخ بده پس درس امنی برای مطالعه محسوب می‌شه. از این درس در سال‌های گذشته تعداد 25 تست مطرح شده که در مدت 20 دقیقه باید بهشون پاسخ داد.

روش مطالعه کتاب درسی زمین شناسی برای کنکور سراسری

درس زمین شناسی به یک درس حفظی معروفه. این قضیه خیلی درست نیست و زمین شناسی رو بیشتر می‌شه درسی تحلیلی دونست. بدون داشتن نگاه درست به دروس و بررسی عمیق مباحث نمی‌شه این درس رو یاد گرفت. گرچه داشتن حافظه قوی در مطالعه این کتاب کمک شایانی می‌کنه؛ اما اگه فقط و فقط با ترفندهای حفظ کردنی یادگیری رو به پیش ببرین نتیجه دلخواه رو کسب نمی‌کنین.

مشاوران معمولا توصیه می‌‌کنن که مطالعه‌ رو با کتاب درسی آغاز کنین. یادگیری درسنامه در دور اول نباید خیلی عمیق و جزئی باشه. درک کلیات و کلمات کلیدی دروس کافیه. پس از اینکه یکبار درس رو خوندین، برای دومین دور مطالعه دو راه وجود داره.

 اگه سطح درسی‌ بالایی دارین و می‌تونین مباحث رو به شکل عمیق بفهمید باز هم از روی کتاب مطالعه کرده و به شکل تحلیلی و پرسش و پاسخ مباحث رو مرور کنین. اگه نیاز به تلاش بیشتری حس می‌کنین، کتاب‌های کمک درسی یا فیلم‌های آموزشی انتخاب بهتری هستن. پس از اینکه درس‌ها رو به شکل اصولی و عمیق یاد گرفتین باید از کتاب‌های تست برای سنجش مهارتتون کمک بگیرین.

تست زنی یک مهارت مهمه که باید بهش مسلط بشین. بهتره که به تست‌ها از سطح آسون به سخت پاسخ بدین؛ چون هم اعتماد به نفستون افزایش پیدا می‌کنه هم برای تست‌های سخت‌ آماده‌تر می‌شین.

دقت کنین که کتاب تست با پاسخنامه تحلیلی تهیه بشه. با کمک پاسخنامه تحلیلی می‌‌تونید علت رسیدن به هر پاسخ و گزینه‌های غلط رو به خوبی درک کنین. همچنین می‌تونین با سنجش پاسختون به تست‌ها نسبت به پاسخنامه کتاب نقاط ضعف و قوتتون رو پیدا کرده و برای رفعش تست‌های مرتبط رو دوباره یا حتی چندباره حل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *