مقالات مشاوره ای

تغییرات روانشناسی یازدهم چاپ 1400 نسبت به 1401 برای کنکور 1403

تغییرات روانشناسی یازدهم چاپ 1400 نسبت به 1401 برای کنکور 1403

شناخت روان انسان، کارکرد ذهن و احساسات به انسان‌ها از جهتی کمک می‌کنه تا به خودشون تسلط داشته باشن و آگاهیشون جهت بهبود خودشو افزایش پیدا کنه؛ همچنین درک انسان رو نسبت به محیطش افزایش می‌ده.

علم روانشناسی نوپاست و بااین وجود یکی از مهمترین علمهاییه که در رشته علوم انسانی با یک کتاب تک جلدی در مقطع یازدهم تدریس می‌شه. این کتاب هم در کنکور سراسری و هم در امتحانات مدرسه‌ای اهمیت داره. هر ساله به روی برخی از کتاب‌های درسی برای بهتر شدن کیفیت محتوا تغییراتی اعمال خواهد شد. این تغییرات همیشه رویه یکسانی ندارن. گاهی مبحثی حذف یا اضافه شده و گاهی یک مبحث به یک ادبیات دیگه مطرح می‌شه.

 با توجه به اینکه طراحان تست‌های کنکور سراسری خیلی بر جزئیات متمرکز هستن باید از این تفاوت‌ها به درستی آگاهی داشته باشین؛ به همین منظور در مقاله‌ای که مطالعه می‌کنین تغییرات کتاب درسی روانشناسی یازدهم چاپ 1401 رو نسبت به چاپ 1400 برای کنکور 1403 مقایسه کرده و در اختیار شما گذاشتیم.

لیست تغییرات کتاب درسی روانشناسی یازدهم چاپ 1401 نسبت به چاپ 1400

  • کتاب درسی روانشناسی چاپ 1401 بدون تغییر مونده و کاملا با محتوای کتاب چاپ 1400 شباهت داره. دانش آموزان پشت کنکوری می‌تونن از همون کتاب قبلی خودشون استفاده کنن که از جهت صرفه جویی در وقت و هزینه براشون مزیت داره.
  • به علاوه می‌شه از منابع آموزشی و کمک آموزشی سال پیش هم استفاده کرد. به این ترتیب نیاز به محتوای جدیدی برای یادگیری نیست و می‌تونین همون برنامه مطالعاتی پیشین خودتون رو ادامه بدین.

ویژگی‌های کتاب درسی روانشناسی یازدهم چاپ 1401

کتاب درسی روانشناسی یازدهم از 208 صفحه تشکیل شده. این کتاب شامل مهمترین  و اساسی‌ترین موضوعات علم روانشناسی می‌شه و در تلاشه تا شما رو با به روزترین و دقیق‌ترین مباحثش آشنا کنه. اثر فوق دارای 8 درس با عناوین روانشناسی تعریف و روش مطالعه، روانشناسی رشد، احساس توجه ادراک، حافظه علل و فراموش، تفکر حل مسئله، تفکر تصمیم گیری، انگیزه و نگرش و روانشناسی سلامته.

هرکدوم از این مباحث می‌تونن به نحو خاصی شخصیت دانش آموز رو درگیر کرده و  بهبود ببخشن. درسنامه و بیان این اثر هم بسیار تاثیرگذار و خواندنیه طوری‌که دانش آموز می‌تونه به خوبی متوجه مفاهیم بشه البته اثر فوق به شکل آموزش محور طراحی شده و نهایتا به کمک و توضیحات معلم هم نیازه.

روانشناسی یازدهم دارای فعالیت‌ها و پرسش‌های مختلفیه که باعث می‌شه خواننده به مسائل از دیدگاه گوناگون نگاه کرده و همچنین عمق بیشتری در دروس پیدا کنه. در درسنامه طراحی‌، نمودار و تصویرهای مختلفی هم وجود داره که به افزایش درک خواننده کمک خواهد کرد. علاوه بر همه اینا چینش ظاهری کتاب هم به شکل بسیار منظمی انجام شده و در مجموع کتاب ظاهر تحسین برانگیزی داره.

اهمیت کتاب درسی روانشناسی یازدهم برای کنکور سراسری 1403

درس روانشناسی یازدهم در کنکور سراسری 1403 دارای ضریب 2 اعلام شده. این ضریب از ضرایب دروس دیگه کمتره و این تصور به وجود میاد که اهمیت این درس بسیار پایین‌تره. حقیقت اینه که اهمیت این کتاب از دروس دیگه کمتر نیست؛ چرا که رتبه برترها معمولا به درصد بالایی از کتاب پاسخ می‌دن.

 این قضیه رقابت رو سر این درس بالا می‌بره و با عدم پاسخگویی به سوالاتش ترازتون پایین میاد. درس روانشناسی دارای 20 تسته که باید به هرکدوم در 45 ثانیه پاسخ بدین. اگه به خوبی درس رو مطالعه کنین متوجه می‌شین که پاسخ دادن به تست‌ها در این مدت به راحتی امکان پذیره.

 بیشتر تست‌های روانشناسی مفهومی هستن و با دونستن مفاهیم می‌شه به هر تستی پاسخ داد. از سال گذشته دروس عمومی از کنکور سراسری حذف شده. با حذف دروس عمومی اهمیت درس روانشناسی هم بالاتر می‌ره. همه این موارد دلایلی محکم بر اهمیت درس روانشناسیه پس حتما زمانی رو بهش اختصاص بدین.

روش مطالعه کتاب درسی روانشناسی یازدهم برای کنکور سراسری

درس روانشناسی یکی از دروسیه که  قوه تحلیل در اون خیلی مهمه. خیلی از افراد فکر می‌کنن با داشتن رویکرد حفظی می‌شه در این درس موفق شد ولی مباحثی در کتاب وجود داره که فقط با ریزبینی، قدرت تحلیل و حل مسئله می‌شه بهش تسلط پیدا کرد. در مجموع تست‌های روانشناسی در کنکور تست‌های سختی نیستن و با توجه به تک جلدی بودنش نیاز به صرف زمان زیادی هم ندارین فقط کافیه که یک روش مطالعه درست و منظم داشته باشین. در ابتدا به سراغ کتاب درسی برین و یک مطالعه مختصر ازش داشته باشین.

 این مطالعه رو چندان عمیق به پیش نبرین و فقط به کلیات درس آگاه بشین. داشتن مطالعه عمیق در همون فاز اول گاهی باعث گیج شدن و درک اشتباه از محتوا می‌شه. پس از اون اگه دیدین سطح بالایی در درس دارین و خودتون از پس تشریح و دسته بندی مفاهیم در حافظه‌تون برمیاین باز هم از روی کتاب درسی برای دومین یا چندمین بار به مطالعه مشغول بشین. در غیر این صورت پیشنهاد می‌شه از کتاب‌های کمک آموزشی استفاده کنین. این کتاب‌ها بخش به بخش درسنامه رو به شکل روشن و با بهترین نمونه‌ها تشریح می‌کنن که باعث می‌شه دانش آموز در کوتاه‌ترین زمان درک عمیقی از درسنامه پیدا کنه.

پس از یادگیری مباحث به تست زنی بپردازید. استفاده از کتاب‌ تست‌های متنوع باعث می‌شه در تست زنی کیفیت رو فدای کمیت کنین به همین خاطر یک کتاب تست استاندارد برای شما کفایت می‌کنه. بین یادگیری کتاب و تست زنی بهتره وقفه زیادی نندازین. به علاوه پاسخ دادن به تست‌های زیاد در مدت زمان کم توصیه نمی‌شه و حد تعادل رو با توجه به توانتون پیدا کنین. پس از تست زنی به تحلیل پاسخ‌هاتون بپردازین. داشتن اشتباهات طبیعیه و خودتون رو سرزنش نکنین. تست زنی مهارتیه که در مرور زمان به دست میاد. حتما دلایل رد گزینه‌ها رو بررسی کنین. تست‌هایی که بهشون اشتباه پاسخ دادین هم تحلیل کرده و با فاصله مشخصی دوباره به سراغشون برین. در پایان برای کسب مهارت بهتر می‌تونین در آزمون‌های شبیه سازی شده کنکور هم شرکت کنین و وارد فاز جمع بندی بشین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *