مقالات مشاوره ای

تغییرات زیست دهم چاپ 99 نسبت به 1400 برای کنکور 1403

تغییرات زیست دهم چاپ 99 و 1400 برای کنکور 1403

در این مقاله قصد داریم آخرین تغییرات کتاب درسی زیست دهم چاپ 99 و 1400 رو بررسی کنیم. پس حتما با ما همراه باشید:

کتاب‌های درسی هر سال ممکنه دچار تغییراتی بشن. این تغییرات قابل پیش‌ بینی نیستن و روال مشابهی ندارن. مثلا ممکنه عکسی حذف یا اضافه بشه، یکی از مباحث تغییر کنن یا حتی نوع بیان یک مطلب شکل کامل‌تری به خودش بگیره. توجه به این تغییرات بسیار واجبه، چون سازمان سنجش، تست‌های کنکور رو بر طبق چاپ متناسب و جدید اون کتاب طرح می‌کنه. نتیجتا اگه از کتاب قدیمی‌تر مطالعه کرده باشین، ممکنه نکاتی رو از دست بدین یا حجم بیشتری از مطالب رو مطالعه کنین.

این مقاله برای افراد پشت کنکوری رشته علوم تجربی نوشته شده تا با تغییرات کتاب درسی زیست دهم 1400 نسبت به نسخه 99 آشنا بشن و در صورتیکه نمی‌خوان کتابشون رو تعویض کنن، این تغییرات رو در نظر بگیرن. زیست شناسی در کنکور سراسری ضریب 12 داره و از درس‌های بسیار مهم محسوب می‌شه پس اگه قصد کسب بهترین درصد رو دارین، حتما به این تغییرات توجه کنین.

لیست تغييرات زیست دهم چاپ 1400 با چاپ 1399

شرکت کنندگان کنکور تجربی 1403 باید زیست دهم چاپ 1400 رو تهیه کنن. زیست دهم 1400 تفاوت خیلی فاحشی با چاپ 1399 نداره اما دو مورد تغییر در اون دیده شده که بهتره حتما بهش توجه کنین؛ چون تست‌های مطرح شده در این درس به شدت بر جزئیات درسنامه تمرکز داره و ممکنه از دل همین تغییرات بیرون بیاد.

  • اولین تغییر، مربوط به صفحه 11 کتابه. در چاپ 1399 نوشته شده که میانک (سانترپول) از یک جفت استوانه عمود بر هم تشکیل شده و در تقسیم یاخته‌ای نقش داره. در چاپ 1400 میانک (سانترپول)، ساختار استوانه‌ای شکلی توضیح داده شده که در سلول به تعداد دو عدد عموم برهم دیده می‌شه و نقش اون‌ها تقسیم سلولیه. در واقع در چاپ جدید توضیح میانک ساده‌تر و شفاف‌تر شده.
  • دومین تغییر کتاب، در صفحه 15 دیده می‌شه. در این صفحه انواع بافت پوششی به تصویر کشیده شده. در چاپ 1399 بافت سنگ‌فرشی یک لایه‌ای با دو جزء غشای پایه و بافت زیرین توضیح داده شده که در چاپ 1400 به بافت زیرین اشاره‌ای نشده.

سال 1400 تنها سالی نبود که در کتاب زیست تغییراتی اعمال شد. در سال‌های قبل‌تر هم اصلاحاتی در زیست دهم صورت گرفت که در کتاب چاپ 99 اعمال شده بود و نیاز به اعمال اون تغییرات نیست مگه اینکه کتاب چاپ های قدیم تر داشته باشید.

ویژگی‌های کتاب زیست دهم

زیست دهم 1400 در هفت فصل تحت عنوان دنیای زنده، گردش و جذب مواد، تبادلات گازی، گردش مواد در بدن، تنظیم اسمزی و دفع مواد زائد، از یاخته تا گیاه و جذب و انتقال مواد در گیاهان طراحی شده. هر فصل شامل سه یا چهار گفتار مرتبط با عناوینه. این کتاب، به شکل پایه‌ای نوشته شده و پیش نیاز خاصی نداره. هر دانش آموزی با هر سطحی می‌تونه به زیست دهم مسلط بشه و از این جهت کتابی کامل شمرده می‌شه.

درسنامه کتاب، بیان ساده و شیوایی داره. مؤلفان سعی کردن در حد ممکن محتوا رو با کلمات متناسبی بیان کنن تا روند یادگیری شکل سریع‌تری به خودش بگیره. بخش زیادی از درس زیست بر اساس منابع و مقالات انگلیسی زبان نوشته شده ولی در این کتاب به خوبی می‌بینیم که ترجمه، تحلیل و تبیین بسیار دقیقی از منابع خارجی زبان شده.

همچنین درسنامه کتاب حجم متناسبی داره، یعنی نه توضیحات اضافه و بی‌جا هستن و نه در توضیح کوتاهی صورت گرفته. هر درس از کتاب هم بین 5 تا 8 صفحه‌ست که  باعث می‌شه حجم مطالب خسته کننده نباشه.

زیست دهم طراحی ظاهری تأثیرگذاری داره. هرجا که کلمات نتونستن حق مطلب رو ادا کنن، تصویرسازی‌های درست و اصولی تو کتاب تدوین شده که حافظه بصری دانش آموز تقویت بشه و عمیق‌تر درس رو درک کنه. خیلی از این تصاویر با توضیحات همراه هستن تا بهتر در ذهن بشینن و کاربرد و شرح درستی ازشون ارائه شده.

از نقاط قوت طراحی ظاهری کتاب، می‌شه به چینش رنگی اون اشاره کرد. از رنگ‌ها به وفور در زیست دهم استفاده شده تا خواننده ارتباط بهتری با محتوا بگیره. چینش و ساختار ظاهری جملات هم به شکل ایده آلی انجام شده. در هر صفحه حجم استانداردی از مباحث قرار گرفته و انسجام و نظم خاصی در صفحات وجود داره.

این کتاب علاوه بر درسنامه، دو بخش دیگه با نام بیشتر بدانید و فکر کنید داره. این دو بخش حکم مکملی برای مباحث اصلی رو دارن. در بخش بیشتر بدانید معمولا دانستنی‌های جالبی درباره زیست مطرح می‌شه. این دانستنی‌ها علاقه خواننده رو به درس بیشتر می‌کنه. در بخش فکر کنید هم گاهی سوال‌های چالشی یا آزمایش‌های جذابی وجود داره. این سوال‌ها و آزمایشات باعث می‌شه خود دانش آموز شخصا به دنیای کاوش و کشف مفاهیم ورود پیدا کنه و خلاقیت فکریش رو افزایش بده.

روش مطالعه کتاب زیست دهم برای کنکور

زیست جزو درساییه که برای خیلی از دانش آموزا ترسناک به نظر میاد و انرژی و هزینه زیادی براش گذاشته می‌شه. حقیقت اینه که این درس، سخت نیست، فقط برای بهترین نتیجه گیری لازمه که اصول و قواعد مطالعه رو یاد بگیرین.

اولین نکته‌ای که باید بدونین اینه که قید استفاده از چندین منبع رو بزنین. مطالعه همزمان از چند منبع باعث می‌شه کیفیت یادگیری و تمرکزتون خیلی پایین بیاد. درستش اینه که اول یک دور کتاب رو مطالعه کنین. با این مطالعه با کلیات درس زیست آشنا می‌شین و می‌دونین که نهایتا در کتاب درباره چه چیزهایی صحبت شده. پس از این مرحله دو انتخاب دارین. یا به سراغ مطالعه دوباره کتاب درسی برین یا از کتاب‌های کمک آموزشی استفاده کنین. این انتخاب بستگی به شخصیت و ذهن شما داره و هر کدومشون می‌تونن مفید باشن. اگه قصد دارین دومین دور مطالعه رو از کتاب درسی شروع کنین، اینبار به ریزجزئیات توجه ویژه‌ای داشته باشین. با خوندن هر مبحث از خودتون بپرسین که چه تست‌هایی می‌تونه ازش مطرح بشه و پرسش‌های احتمالی رو در نظر بگیرین. همچنین برای به خاطر سپردن دقیق‌تر توضیحات می‌تونین از فلش کارت‌ها کمک بگیرین. پس از یادگیری درسنامه، باید حتما به سراغ تست‌ها برین. یادگیری بدون تست زدن هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت. کتاب‌های تست زیادی تو بازار وجود دارن. توصیه می‌شه کتاب تستی رو انتخاب کنین که ترکیبی از تست‌های تألیفی و تست‌های کنکور سراسری سال‌های پیشین توش وجود داشته باشه. همچنین تست‌ها باید تنوع داشته باشن و در تیپ‌های مختلف نوشته شده باشن. این تنوع ذهنتون رو بیشتر درگیر می‌کنه و باعث می‌شه ذهنتون سریع‌تر و بهتر مطالب رو یاد بگیره.

خرید کتاب درسی زیست دهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *