مقالات مشاوره ای

تغییرات فیزیک دهم ریاضی چاپ 99 نسبت به 1400 برای کنکور 1403

تغییرات فیزیک دهم ریاضی چاپ 99 نسبت به 1400 برای کنکور 1403

علم فیزیک جزو علوم جذابیه که با هرچیزی در جهان ما می‌تونه ارتباط داشته باشه. در این علم به مطالعه در خصوص ماده، حرکت، انرژی و… پرداخته می‌شه. تقریبا از آموزه‌های فیزیک می‌شه در هر شاخه و مهارتی بهره برد و جهان رو بیشتر شناخت. با توجه به اهمیت این علم در رشته علوم انسانی فیزیک در سه مقطع دهم، یازدهم و دوازدهم تدریس می‌شه.

کتاب‌ درسی فیزیک گاهی در ابتدای سال تحصیلی دچار تغییراتی در محتوا می‌شه. این تغییرات به یک روال نیستن. گاهی مبحثی از فیزیک حذف و اضافه می‌شه. گاهی هم می‌بینیم که یک موضوع بازنویسی شده و با بیان شفاف‌تری ارائه می‌شه. به هرحال تغییرات در صورت وجود اهمیت زیادی در کنکور سراسری داشته و ممکنه مورد توجه طراحان سوالات کنکوری قرار بگیرن. با توجه به این موضوع مقاله‌ای که مطالعه می‌کنین رو به بیان تغییرات کتاب درسی فيزيک دهم رشته ریاضی-فیزیک 1400 با 1399 برای کنکور 1403 اختصاص دادیم.

لیست تغییرات کتاب درسی فیزیک دهم رشته ریاضی چاپ 1400 نسبت به چاپ 1399

کتاب درسی فیزیک دهم چاپ 1400 نسبت به کتاب درسی فیزیک چاء 1399 هیچ تغییری پیدا نکرده. این موضوع باعث می‌شه که برای دانش آموزان پشت کنکوری هیچ اجباری جهت تعویض کتاب درسی وجود نداشته باشه. علاوه براون می‌تونن از کتاب‌های کمک درسی سال قبل هم استفاده کنن. یکی دیگه از مزیت‌های تغییر نکردن کتاب درسی هدر نرفتن زمان برای یادگیری مباحث جدیده. در این شرایط دانش آموز می‌تونه برنامه ریزی مطالعاتی گذشته خودش رو همچنان حفظ کنه و به پیش ببره.

ویژگی‌های کتاب درسی فیزیک دهم رشته ریاضی-فیزیک چاپ 1400

کتاب درسی فیزیک دهم رشته ریاضی دارای محتوای منحصر به فرد و بسیار ایده آلیه. تمام مباحث ارائه شده در این کتاب جزو مباحث قابل استناد و کاربردیه که به افراد در شناختن جهان و نحوه کارکرد اون کمک بسیار زیادی می‌کنه. این کتاب از 152 صفحه تشکیل شده و حجم متوسطی داره. همه بخش‌های کتاب با بیان شفافی ارائه و طرح درسی با در نظرگرفتن توان‌ ذهنی طیف وسیعی از دانش آموزان نوشته شده.

اثر فوق دارای 5 فصل با عناوین فیزیک و اندازه گیری، ویژگی‌های فیزیکی مواد، انرژی و توان، دما و گرما و ترمودینامیکه. این فصل‌ها به بیان مباحث مهمی مثل مدلسازی، چگالی، فشار، کار و انرژی، توان، گرما، تبادل انرژی و… می‌پردازن. یادگیری فیزیک دهم باید به کمک معلم انجام بشه؛ چرا که این اثر آموزش محوره و نکات ناگفته‌ای در اون وجود داره که فقط معلم از پس بیانش برمیاد. یادگیری کتاب بدون دانش قبلی، مدرس یا استفاده از کتاب‌های کمک درسی بسیار مشکل و یا ناقص خواهد بود.

از مزیت‌های فیزیک دهم می‌شه به بخش‌های مختلفی از جمله تمرین، پرسش، مثال، فعالیت و… اشاره کرد. این بخش‌ها هرکدوم دارای نکات ظریفی هستن و باعث درونی شدن درس از جنبه‌های مختلف می‌شن.

از ابزارهای آموزشی متنوعی هم در کتاب از جمله تصاویر متعدد، نمودارها، جداول، طراحی‌ها و… استفاده شده که تأثیرگذاری رو بیشتر می‌کنه. در خصوص طراحی ظاهری کتاب هم باید بگیم که به شکل اصولی و استانداردی انجام شده و تناسب خوبی در اون دیده می‌شه.

اهمیت فیزیک دهم در کنکور سراسری ریاضی-فیزیک 1403

درس فیزیک یکی از سه درس تخصصی رشته ریاضی-فیزیک محسوب می‌شه. سازمان سنجش ضریب این درس رو 9 اعلام کرده. درسی با این ضریب بسیار ارزشمند و تاثیرگذار در کسب رتبه‌ای ایده آل خواهد بود، به همین خاطر هم حتما به مطالعه‌ش مشغول بشین و اون رو حذف نکنین.

 از فیزیک دهم به طور کل 30 تست مطرح می‌شه. سهم فیزیک دهم از این تعداد به طور میانگین 12 تسته که شامل 27 درصد از کل سؤالات می‌شه. این درصد با توجه به حجم و سطح کتاب درسی بسیار قابل توجهه. شما می‌تونین با صرف زمان کوتاهی به این درصد دست پیدا کنید. توجه داشته باشید که دروس عمومی در کنکور پیشِ رو حذف شده که باعث بالاتر رفتن اهمیت درس فیزیک هم می‌شه.

روش مطالعه کتاب درسی فیزیک دهم رشته ریاضی-فیزیک برای کنکور سراسری

درس فیزیک یکی از دروس حساس رشته ریاضیه. از سمتی پیچیدگی محتوایی این کتاب و از سمت دیگه ظرافت‌های تستی این درس باعث می‌شه که دانش آموزان ترس و مقاومت به خصوصی نسبت بهش داشته باشن. با توجه به این موارد سؤالات زیادی در خصوص روش مطالعه درست فیزیک وجود داره. برای یادگیری فیزیک نیاز به روش‌های عجیب و غریبی ندارین. برای شروع به سراغ کتاب درسی برین. اشتباه رایج خیلی از افراد اینه که مطالعه رو از کتاب‌های کمک درسی شروع می‌کنن. منبع طرح تست‌ها در نهایت کتاب درسیه و بهتره که حداقل تا حدی باهاش آشنا باشین. در مطالعه کتاب درسی حساس نباشین فقط تا جایی که می‌شه طرح درس و کلمات کلیدی رو فرا بگیرین. در دومین یا چندمین دور مطالعه اگه سطح قابل قبول و بالایی دارین که تحلیل مباحث رو براتون آسون می‌کنه، می‌تونین باز هم از کتاب درسی کمک بگیرین، در غیر این صورت استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی توصیه می‌شه. یادگیری از روی این کتاب‌ها نیاز به هیچ کمکی نداره و بدون نیاز به یک مدرس می‌شه صفر تا صد مباحث رو یاد بگیرین.

پس از اون هم به سراغ یک کتاب تست برین. کتاب تستی انتخاب خوبیه که دارای سؤالات متنوع و پاسخنامه تشریحی باشه. درکنارش هم باید همه مباحث کتاب درسی رو پوشش بده. عجله نکنین و تعداد تست رو با توجه به توانایی و وقتی که در اختیار دارین مشخص کرده و بهش پاسخ بدین. حل کردن تعداد زیادی تست در مدت زمان کم باعث می‌شه به قدر کافی در سوالات دقیق نباشین و عمق مفهومی پیدا نکنین. بعد از تست زنی باید پاسختون به تمام تست‌ها رو تحلیل کنین.

همچنین باید دلایل رد گزینه‌های دیگه رو به خوبی درک کرده و دید ذهنی مستحکمی درباره مباحث فیزیک پیدا کنید. پس از مدتی مطالعه و تست زنی جهت آشنایی بیشتر با فضای کنکور می‌تونین در آزمون‌های شبیه سازی شده کنکور سراسری توسط موسسات مختلف هم شرکت کنین. این آزمون‌ها شباهت زیادی به کنکور سراسری دارن و باعث بهبود مدیریت زمانی‌تون هم می‌شن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *