مقالات مشاوره ای

تغییرات فلسفه یازدهم چاپ 1400 نسبت به 1401 برای کنکور 1403

تغییرات فلسفه یازدهم چاپ 1400 نسبت به 1401 برای کنکور 1403

تغييرات کتاب درسی فلسفه یازدهم چاپ 1401 و 1400

انسان‌ها برای رشد در هرجنبه‌ای از زندگی باید به بُعد منطقی و فکریشون بها بدن. تقویت بُعد فکری کار سختی نیست؛ اما نیاز به تمرین و مطالعه داره. با مطالعه دیدگاه مختلف فلاسفه و آثار باارزششون می‌شه قوه تفکر رو ورزیده‌‌تر کرد و ازش در زندگی بهره‌ زیادی برد.

برای دانش آموزان رشته علوم انسانی به قصد تقویت مهارت تفکر در دو پایه یازدهم و دوازدهم کتاب فلسفه طراحی شده. این دو کتاب شالوده‌ای از تفکر فلسفی رو به دانش آموزان آموزش می‌دن. همچنین در امتحان نهایی و کنکور سراسری اهمیت ویژه‌ای دارن.

کتاب‌های درسی در برخی از مواقع موقع تجدید چاپ دچار تغییراتی می‌شن. این تغییرات غیرقابل پیش بینی هستن و شکل‌های مختلفی دارن. از اونجایی که جزئیات در کنکور سراسری اهمیت زیادی داره این مقاله رو به تغییرات کتاب درسی فلسفه یازدهم چاپ 1401 و 1400 اختصاص دادیم تا با نگاه دقیق‌تری برنامه درسیتون رو بچینید.

لیست تغییرات کتاب درسی فلسفه یازدهم چاپ 1401 نسبت به چاپ 1400

کتاب درسی فلسفه یازدهم چاپ 1401 هیچ تفاوتی نسبت به چاپ 1400 نداره؛ پس دانش آموزان پشت کنکوری می‌تونن با خیال راحت از کتاب سال پیش خودشون استفاده کنن؛ به این ترتیب هیچ هزینه دوباره‌ای هم متحمل نمی‌شن. همچنین می‌شه از کتاب‌های کمک آموزشی سال گذشته هم استفاده کنن و نیاز به تهیه منابع جدید‌تری نیست.

ویژگی‌های کتاب درسی فلسفه یازدهم چاپ 1401

فلسفه‌ یازدهم کتابی کم حجم و جمع‌ و جور برای دانش آموزانیه که تا پیش از این با فلسفه آشنا نبودن. این کتاب رو می‌شه از بهترین کتاب‌ها برای شروع فلسفه دونست که مفاهیمی بنیادین رو تشریح می‌کنه. کتاب فوق دارای 96 صفحه‌ست. گرچه فلسفه دارای مباحث نسبتا سنگینیه ولی تمام تلاش مؤلفان در این بوده که مباحث تاجای ممکن ساده و در سطح ابتدایی بیان بشن تا دانش آموزان دچار سختی نباشن.

اثر فوق از سه فصل با عناوین فلسفه و ابعاد آن، معرفت و شناخت و انسان تشکیل شده. هر فصل هم دارای سه تا پنج درسه که حجمی بین 7 تا 10 صفحه دارن. یکی از نکات مثبت کتاب داشتن تمرینات و فعالیت‌های متنوعه. این بخش‌ها به خوبی دانش آموز رو وادار به فکر کرده و بسیار مفید واقع می‌شه. مثال‌ها و تصاویر مختلفی هم در کتاب وجود داره که ارزش و دقت اثر رو بالاتر بُرده.

درسنامه این کتاب بسیار پُرباره. توی کتاب در ابتدا از واژه فلسفه و معنای اون، شاخه‌‌های فلسفه، معنای زندگی صحبت شده و سپس درسنامه به سمت تاریخ فلسفه و جریان‌های اون سوق پیدا کرده. در آخر هم در خصوص طبیعت انسان و اخلاقیات صحبت شده. فلسفه یازدهم به شکلی طراحی شده که به پرسش‌های اساسی نوجوانان پاسخ بده و اون‌ها رو به این دانش علاقمند کنه.

این اثر علاوه بر درسنامه، دارای چیدمان با کیفیت و جذابیه که باعث ارتباط‌گیری بیشتر دانش آموزان با محتوا خواهد شد.

اهمیت کتاب درسی فلسفه یازدهم برای کنکور سراسری

درس فلسفه در کنکور سراسری به همراه درس منطق در یک گروه قرار گرفته و در کنار هم دارای ضریب 5 هستن. این ضریب اهمیت زیادی در کسب رتبه بالا داره و می‌تونه آینده شما رو بسازه. متاسفانه یا خوشبختانه میانگین پاسخگویی به درس فلسفه و منطق در کنکور سراسری چندان بالا نیست. حتی خیلی از رتبه‌های برتر هم به بیش از 50 درصد سؤالات پاسخ نمی‌دن؛ بنابراین شما با صرف زمان بیشتر و پاسخ دادن به تعداد بالاتری از تست‌ها می‌تونین از رقیبانتون بهتر عمل کنین و ترازتون رو بالاتر ببرین.

 از سال گذشته دروس عمومی در کنکور علوم انسانی حذف شده؛ به این ترتیب طبیعیه که اهمیت دروس تخصصی بالاتر بره و فلسفه و منطق جایگاه مهم‌تری پیدا کنه. از فلسفه یازدهم بین 8 تا 10 تست ممکنه طرح بشه. این تعداد از تست شامل درصد قابل توجهی خواهد شد؛ پس حتما روی این درس سرمایه‌گذاری کنید. نکته مهم اینه که کتاب درسی فلسفه یازدهم محتوای ساده‌تری نسبت به دو کتاب منطق دهم و فلسفه دوازدهم داره، پس اگه نیازه بین این سه کتاب یکی رو گزینش کنین به سراغ همین کتاب برین.

روش مطالعه‌ کتاب درسی فلسفه یازدهم برای کنکور سراسری

درس فلسفه درس سنگینی نیست؛ اما به دلیل عدم آشنایی دانش آموزان با فلسفه تا پیش از پایه یازدهم در مدرسه ممکنه افراد زیادی در این درس ضعف داشته باشن. با اینحال این ضعف‌ها به راحتی و با صرف کمی زمان قابل بهبوده پس با هر سطح درسی که هستید می‌تونین فلسفه رو بین دروس انتخابیتون قرار بدین.

اگه قصد تسلط صد در صد بر مباحث رو دارین در ابتدا یک دور کتاب درسی رو مطالعه کنین. این مطالعه نباید چندان متمرکز و انرژی‌بَر باشه. همینکه به کلید واژه‌های اصلی و مفهوم کلی مسلط بشین خودش عالیه و انرژی بیشتری نزارین. پس از اولین دور مطالعه دو انتخاب در پیشِ روی شماست، اگه سطح درسی خیلی بالایی دارین باز هم از روی کتاب درسی به مطالعه عمیق‌تر بپردازین؛ اما اگه حس می‌کنین ضعف‌های درسی وجود داره از یک کتاب کمک اموزشی جامع و باکیفیت کمک بگیرین. پیشنهاد ما اینه که با هر سطحی از کتاب کمک آموزشی استفاده کنین تا به توانایی تحلیل مباحث از دریچه‌های گوناگون برسین.

پس از یادگیری درسنامه نوبت تست زنیه. تست زدن کار آسونی نیست و نیاز به تمرین و استمرار داره.

 در ابتدا ممکنه اشتباهات فاحشی داشته باشین؛ اما بدونین که به مرور ماهرتر خواهید شد. یک کتاب تست کامل و جامع تهیه کنین. بهتره که تست‌ها سطح بندی شده باشن. حل تست‌ها از آسون به سخت این مزیت رو داره که افراد به مرور آمادگی پیدا کرده و اعتماد به نفس خوبی هم کسب می‌کنن.

پس از تست زنی لازم و واجبه که جواب‌هاتون رو تحلیل کنین. بهترین نوع پاسخنامه برای کتاب‌های تستی، پاسخنامه تشریحیه. با کمک این پاسخنامه‌ها می‌شه علت رد شدن گزینه‌ها رو فهمید و یک مرور اجمالی هم صورت می‌گیره. اگه به تستی اشتباه پاسخ دادین، پس از تحلیل کنارش یک علامت بزارین و پس از مدتی بهش برگردین. با این کار در مبحثی که توش ضعیف دارین یه مرور دوباره صورت می‌گیره و در یادگیری رشد بیشتری خواهید داست.

به جهت بهبود مدیریت زمان و کنترل ذهنتون هم می‌تونین در آزمون‌های شبیه سازی شده کنکور هم شرکت کنین. همچنین می‌شه از تست‌های کنکور سراسری سال‌های گذشته کمک گرفت و بهشون با شبیه سازی فضا پاسخ داد. اینطوری بدون صرف کمترین هزینه می‌شه این مهارت‌ها رو تقویت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *