مقالات مشاوره ای

تغییرات علوم و فنون یازدهم چاپ 1400 نسبت به 1401 برای کنکور 1403

تغییرات علوم و فنون یازدهم چاپ 1400 نسبت به 1401 برای کنکور 1403

تغييرات کتاب درسی علوم و فنون یازدهم چاپ 1401 نسبت به چاپ 1400

دانش آموزان رشته علوم انسانی یک درس تخصصی مهم به نام علوم و فنون رو در سه مقطع دهم، یازدهم و دوازدهم یاد می‌گیرن. در این درس تشریح ادبیات فارسی به لحاظ ساختاری و معنایی آموزش داده شده. برای دانش آموزان رشته علوم انسانی درک درست مباحث این کتاب واجبه؛ چرا که به کمک اون می‌تونن مهارت‌های زبانی و درک مطلبشون رو تقویت کنن و ذهن منظم‌تری داشته باشن. این درس در کنکور علوم انسانی مهمترین درس محسوب می‌شه؛ کوچکترین تغییری در محتوای علوم و فنون می‌تونه کنکور رو تحت تأثیر قرار بده. به همین خاطر هم که شده باید توجه ویژه‌ای به تغییرات سالیانه درسی داشته باشین. در مقاله پیش رو به مطالعه تغییرات کتاب درسی علوم و فنون مقطع یازدهم چاپ 1401 نسبت به چاپ 1400 خواهید نشست. مطالعه این مقاله به همه متقاضیان کنکور علوم انسانی 1403 توصیه می‌شه.

لیست تغییرات کتاب درسی علوم و فنون یازدهم چاپ 1401 نسبت به چاپ 1400

کتاب علوم و فنون یازدهم 1401 نسبت به کتاب‌ 1400 هیچ تغییری نداشته. شما با خیال راحت می‌تونین از کتاب چاپ 1400 استفاده کرده و همون برنامه قبلی خودتون رو دنبال کنین. همچنین می‌شه از کتاب‌های کمک درسی چاپ سال قبل هم استفاده کرد؛ با این حال بهتره اگه از نظر بودجه محدودیتی ندارین کتاب‌های چاپ جدیدتر رو تهیه کنین تا از به روز‌ترین تست‌ها بهره ببرین.

ویژگی‌های کتاب درسی علوم و فنون یازدهم 1401

کتاب درسی علوم و فنون یازدهم یکی از هوشمندانه‌ترین و استانداردترین کتاب‌های درسی رشته علوم انسانی محسوب می‌شه. کل طرح آموزشی این کتاب با نمونه گیری از ارزشمندترین اثار زبان و ادب فارسی نوشته شده و تمام مباحث اون درک معنایی افراد رو یک پله عمیق‌تر می‌کنه. این کتاب از 4 فصل و دوازده درس تشکیل شده.

هر فصل سه درس رو در خودش جای داده که اولین درس مربوط به تاریخ ادبیات و سبک شناسی، دومین درس مربوط به موسیقی شعر (عروض) و سومین درس مربوط به زیبایی شناسی شعر یا آرایه‌های ادبی می‌شه. دانش آموزان در علوم و فنون یازدهم یا سبک شناسی قرن‌های هفتم تا یازدهم آشنا می‌شن. از نظر موسیقی شعر هم به یادگیری پایه‌های آوایی همسان و در بخش آرایه هم به یادگیری تشبیه، مجاز، استعاره و کنایه مشغول خواهند بود.

حجم کتاب فوق معادل با 110 صفحه ست و برای دانش آموزان به هیچ وجه کتابی با حجم خسته کننده و پرفشار نیست. در انتهای هر فصل هم بخشی به نام کارگاه تحلیل فصل دیده می‌شه که از مباحث آموزش داده شده سوالات متنوعی رو طرح کرده.

 توجه به این سؤالات بسیار واجبه چرا که در امتحانات نهایی سوالاتی شبیه اون طرح می‌شه و از سمت دیگه نکات ریز کنکوری هم در اون‌ها وجود داره. طراحی ظاهری این کتاب حالت مینیمال داره و به میزان کمی از رنگ‌هایی هم در اون استفاده شده. در مجموع چیدمان درسنامه این اثر با نظم و اصولی انجام شده که باعث افزایش ارتباط گیری دانش آموز با کتاب می‌شه.

اهمیت درس علوم و فنون دهم برای کنکور سراسری 1403

اگه دنبال یه رتبه خوب هستین حتما باید درس علوم و فنون رو در کنکور سراسری 1403 مطالعه کنین. از این درس در بخش ادبیات اختصاصی تست مطرح می‌شه. ادبیات اختصاصی در کنکور ضریب 8 رو داره. ضریب درس ادبیات اختصاصی از همه درس‌ها بیشتره و پاسخ دادن به این تست‌ها ارزش بالاتری خواهد داشت.

تست‌های ادبیات اختصاصی از چند بخش معنی لغت، تاریخ ادبیات و سبک شناسی، عروض، قافیه، آرایه ادبی و قرابت معنایی تشکیل شده. به طور کل نمی‌تونیم تعداد تست‌های علوم فنون رو در این بخش‌ها با دقت بالایی بگیم چرا که خیلی از این تست‌ها بین سه کتاب علوم و فنون دهم، یازدهم و دوازدهم مشترک هستن. بهتره که این سه کتاب با هم برای کنکور خونده بشن ولی در صورتی‌که کمبود وقت دارین هم می‌شه دوتا از اونها که احتمال طرح تست بالایی دارن مثل علوم وفنون یازدهم و دوازدهم رو انتخاب کنین. تست‌های درس فوق در سال‌های گذشته چندان سخت نبودن با ترکیب ترفندهای یادگیری حافظه و همچنین تحلیل مفاهیم می‌شه به راحتی درصد خیلی خوبی کسب کرد. سرمایه گذاری از هر نظر به روی این درس منطقیه و با حذف کردنش رقابت بسیار سخت خواهد شد.

روش مطالعه‌ کتاب درسی علوم و فنون یازدهم برای کنکور سراسری

همونطور که گفتیم درس علوم و فنون مهم‌ترین درس کنکور سراسریه. نمی‌شه  محتوای این درس رو محتوایی سخت و دشوار دونست اما چندان راحت هم نیست و باید با اصول و برنامه اون رو یاد گرفت. دانش آموزان زیادی هستن که روی این درس ضعف دارن اما هر ضعفی رو می‌شه با استمرار و تمرین از بین برد.

برای شروع ابتدا به مطالعه کتاب درسی مشغول بشین. در اولین دور مطالعه شروع به مطالعه کتاب به خودتون فشار نیارین. یاد گرفتن طرح کلی درس، کلمه‌های کلیدی و ارتباط مفاهیم درسی کافیه. در دومین دور اگه قوه تحلیل بالایی دارین می‌تونین باز هم از کتاب درسی مطالعه کنین اما کتاب‌های کمک درسی متنوعی هم در بازار وجود داره که با درسنامه منظم‌‌تر و طبقه بندی شده به فرایند یادگیری‌تون سرعت می‌بخشه. سراغ هر کدوم از این روش‌ها می‌رین باید حتما مطالعه عمیق و مستمری داشته باشین. وقفه افتادن زیاد بین دفعات مطالعه بازدهی و تمرکزتون رو کاهش می‌ده. به محض اتمام دروس به سراغ یک کتاب تست استاندارد و جامع برین. تست زنی بخش اصلی مطالعه‌ست و بدون اون نمی‌شه به موفقیت رسید. کتاب تستی تهیه کنین که تست‌های اون از سطح آسون به سخت چیده شده باشه و سؤالات کنکور سراسری سال‌های گذشته هم در اون وجود داشته باشه. همچنین داشتن پاسخنامه تشریحی هم فایده زیادی داره و در تحلیل کمک زیادی برای دانش آموزان خواهد بود. شروع کنین و تست‌های مشخصی رو در فواصل زمانی معین پاسخ بدین. پس از اون از پاسخنامه کمک بگیرین و درستی و نادرستی اون رو بسنجید. سپس با درک نقاط ضعف و قوتتون می‌تونید در راستای بهبود درسی بیشتر برنامه بریزید. برخی از مؤسسه‌های آموزشی ازمون‌های آزمایشی شبیه سازی شده کنکور هم برگزار میکنن که می‌تونه انتخاب خوبی برای ارتقای سطح درسی و محک زدنتون باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *