مقالات مشاوره ای

تغییرات تاریخ دهم چاپ 99 نسبت به 1400 برای کنکور 1403

تغییرات تاریخ دهم چاپ 99 نسبت به 1400 برای کنکور 1403

تاریخ همیشه درس‌های مهمی برای انسان‌ها داشته. با یادگیری تاریخ می‌شه خیلی از رفتار‌های اجتماعی رو درک کرد، از رفتار و قوانین وضع شده توسط حاکمان ایده گرفت و به درستی و نادرستی خیلی از موارد پی برد. آموزش تاریخ به شکل ضمنی از پایه ابتدایی صورت گرفته؛ اما در مقطع متوسطه حالت تخصصی‌تر پیدا کرده و در رشته علوم انسانی در سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم تدریس می‌شه. این مقاله رو به بررسی تغییرات کتاب درسی تاریخ دهم چاپ 1400 و 1399 برای کنکور 1403 اختصاص دادیم.

 این تغییرات در برخی از سال‌ها برای بهبود کیفیت صورت می‌گیرن. آگاهی از این تغییرات به دانش آموزان در چیدن برنامه‌ مطالعاتی‌شون  کمک کنه؛ چون که با تغییر مباحث باید زمان اضافه‌تری به یادگیری اختصاص بدن و با مباحث جدیدتری آشنا شن یا در صورت حذف مباحث حجم مطالبی که باید یاد بگیرن کاهش پیدا می‌کنه.

لیست تغییرات کتاب درسی تاریخ دهم چاپ 1400 نسبت به چاپ 1399

کتاب تاریخ دهم چاپ 1400 هیچ تفاوتی با کتاب تاریخ دهم چاپ 1399 نداره. کلیه مباحث عینا در کتاب چاپ 1400 تکرار شده و می‌شه از این دوکتاب به عنوان جایگزینی برای همدیگه استفاده کرد. در پی این موضوع هیچ نیازی نیست که دانش آموزان پشت کنکوری کتاب چاپ 1400 رو تهیه کنن و حتی می‌تونن از همون کتاب‌های کمک درسی سال قبل هم استفاده کنن.

 البته هر سال رویه طراحان سوالات کنکور تغییراتی پیدا می‌کنه که در جدیدترین چاپ کتاب‌های کمک درسی نمود پیدا می‌کنن و به شکل دقیق بررسی می‌شن پس حتی الامکان جدیدترین چاپ این نوع از کتاب‌ها رو تهیه کنین.

ویژگی‌های ظاهری درسی تاریخ دهم چاپ 1400

کتاب درسی تاریخ دهم پر از محتوای ناب و معتبر در خصوص تاریخ ایران و جهان از ابعاد مختلفه. این کتاب از 152 صفحه تشکیل شده و دارای سه فصل تحت عنوان تاریخ شناسی کاوش گذشته، جهان در عصر باستان میراث بشری و ایران در عصر باستان سرآغاز هویت ایرانیه.

در این سه فصل در خصوص مباحث متعددی مثل پیدایش تمدن، عصر اشکانیان و ساسانیان، آیین کشورداری، جامعه و خانواده، هنر، معماری و… صحبت شده. تنوع مباحث اثر فوق مزیت قابل توجهیه و باعث شده که برای هر دانش آموزی با هر سلیقه‌ای یک کتاب جذاب باشه.

تمام مباحث تاریخی به شکل اصولی توضیح داده شده و حجم اون به شکلیه که دانش آموز به کلی متوجه مطالب بشه و از سمتی ذهنش چندان به سمت جزئیات غیر ضروری نره . در هر درس شما فعالیت‌های متعددی می‌بینن. فعالیت‌ها به مباحث تاریخی از شکل متفاوتی می‌پردازن و هدف از طرف اونا منعطف‌تر کردن دیدگاه دانش آموزان به قضایاست.

یکی از نقاط قوت دیگه این کتاب تحریک مهارت بصری افراده. در هر درس از تصاویر و طراحی‌هایی استفاده شده تا خواننده به شکل ملموس‌تر توضیحات رو درک کنه. پس از هر درس‌ هم پرسش‌هایی وجود داره. این پرسش‌ها شامل مهم‌ترین پرسش‌های تاریخ می‌شن که لازمه دانش آموز بهش توجه ویژه‌ای داشته باشه.

طراحی ظاهری این اثر در مجموع از کیفیت‌ بالایی برخورداره. نوشتار در ابعاد متناسب و چیدمان منظم طرح بندی شدن و از رنگ‌ها هم به شکل به‌جا و استاندارد استفاده شده.

نکته‌ای که باید بهش دقت داشته باشین اینه که در ظاهر خیلی از افراد تصور می‌کنن بدون آموزش و کمک گرفتن از معلم می‌تونن کتاب‌ رو در کنن؛ اما این کتاب تدریس محوره و نکات ناگفته‌ای وجود داره که فقط معلم می‌تونه اون رو آموزش بده. به همین دلیل حتما به آموزش‌های معلم توجه کنین یا از منابع آموزشی دیگه‌ای کمک بگیرین.

اهمیت کتاب درسی تاریخ دهم برای کنکور سراسری

درس تاریخ در کنکور به همراه درس جغرافیا در یک گروه قرار می‌گیره و دارای ضریب 5 هستن. این ضریب می‌تونه اثر بسیار زیادی در تراز و رتبه شما بزاره، پس حتما زمانی رو به یادگیری تاریخ اختصاص بدین. میانگین پاسخگویی به تاریخ و جغرافیا نسبت به خیلی از درس‌های دیگه در سال‌های گذشته پایین بوده.

این نکته نشون می‌ده که با پاسخگویی به درصدی بیش از درصد میانگین می‌تونین تو این رقابت از رقباتون جلو بزنین. با حذف شدن دروس عمومی هم این اهمیت به چند برابر رسیده. از سمتی تست‌های درس تاریخ معمولا آسون هستن و با صرف کمی وقت می‌شه به راحتی درصد خوبی کسب کرد.

 در مجموع از سه کتاب تاریخ دهم، یازدهم و دوازدهم 15 تست مطرح می‌شه که 5 تست به تاریخ دهم تعلق داره. توصیه می‌کنیم که اگه قراره یکی از این کتاب‌هارو انتخاب کنین ، کتاب تاریخ دهم انتخابتون باشه. مطالب این کتاب از پیچیدگی کمتری برخورداره و احتمال کسب نتیجه بهتر بیشتره. به تست‌های تاریخ در مدت 48 ثانیه باید پاسخ بدین که اگه به تسلط خوبی در درس برسین کافی خواهد بود.

روش مطالعه‌ کتاب درسی تاریخ دهم برای کنکور سراسری

درس تاریخ دهم از اون درس‌هاییه که دانش آموزان باید توانایی حفظی و تحلیلی خودشون رو در ارتباط با همدیگه به کار بگیرن. تمام مباحث این کتاب به شکل روشن و شفاف نوشته شده پس خوشبختانه یادگیریش هیچ پیش نیازی نداره. برای شروع به سراغ کتاب درسی برین و کلیات اون رو فرا بگیرین. به کلمات کلیدی توجه کنین و به طور کل طرح درسی رو متوجه بشین. پس از اون اگه توان تحلیل قابل قبولف در خودتون می‌بینین باز هم برای مرور از کتاب درسی استفاده کنین؛ اما اگه نیاز به کمک دارین از کتاب‌های کمک درسی استفاده کنین.

پس از اون یک کتاب تست استاندارد تهیه کنین و در تست زنی استمرار داشته باشین. تست زنی باید در حجم کم یا متوسط اما با استمرار و کمترین فاصله انجام بشه. توصیه می‌کنیم که از کتاب‌های تست متعدد استفاده نکنین چون باعث می‌شه که در یادگیری دچار ابهام و سردرگمی بشین. همچنین حواستون به تست‌های تاریخ کنکور سراسری سالیان گذشته باشه و حتما اون‌هارو یاد بگیرین.

پس از حل تست هم باید پاسخ‌هاتون رو بررسی کرده و دلایل رد گزینه‌ها رو به خاطر بسپارین. اگه در ابتدای راه اشتباهات زیادی دارین، نگران نباشین چرا که این اشتباهات طبیعی هستن و برای هر فردی پیش میاد. برای پیدا کردن تسلط بیشتر و کاهش استرس سر جلسه کنکور هم می‌شه در آزمون‌های شبیه سازی شده توسط مؤسسات آموزشی مختلف شرکت کرد. اگه وقت و هزینه کافی برای این کار رو هم ندارین می‌تونین به شکل‌های مختلف این آزمون‌هارو در خونه طراحی کرده و با اعمال محدودیت زمانی شروع به حل تست‌ها کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *