مقالات مشاوره ای

تغییرات فیزیک یازدهم ریاضی چاپ 1400 نسبت به 1401 برای کنکور 1403

تغییرات فیزیک یازدهم ریاضی چاپ 1400 نسبت به 1401 برای کنکور 1403

علم فیزیک، علمی پرسابقه و نسبتا جدیده که در چند صد سال اخیر شکل جدی‌تری به خودش پیدا کرده. با توجه به فیزیک می‌تونیم ماده، حرکت، انرژی و رفتار اون‌ها رو پیش بینی کرده و شرح شون بدیم. تعداد زیادی از از پیشرفت‌های خودمون رو مدیون این علم هستیم. برای درک شاخه‌های علمی مختلفی هم از فیزیک کمک می‌گیریم.

 دانش آموزان رشته ریاضی درس فیزیک رو در سه مقطع دهم، یازدهم و دوازدهم به شکل تخصص یاد می‌گیرن. با توجه به به روز‌تر شدن روش‌های آموزشی گاهی کتاب‌های درسی در حد اضافه شدن، ویرایش یا حذف مباحثی تغییر پیدا می‌کنن.

 با توجه به اهمیت درس فیزیک در کنکور سراسری و ضرورت توجه به جزئیات این مقاله رو به تشریح تغییرات کتاب درسی فيزيک یازدهم چاپ 1401 و 1400 برای کنکور سراسری 1403 در صورت وجود اختصاص دادیم. آگاهی از این تغییرات برای هر کسی که قصد شرکت در کنکور سراسری رو داره واجبه و بهش دید بهتری می‌ده.

لیست تغییرات کتاب درسی فیزیک یازدهم چاپ 1401 نسبت به چاپ 1400

کتاب درسی فیزیک یازدهم چاپ 1401 نسبت به چاپ 1400 فقط یک تغییر جزئی داره. این تغییر جزئی مربوط به صفحه 41 کتاب می‌‌شه که الکتروسکوپ در پرانتز به کلمه برق نما ترجمه و همچنین کلمه عایق با کلمه نارسانا جایگزین شده. با درنظرگرفتن این تغییر جزئی، می‌شه گفت که کتاب درسی چاپ سال 1400 همچنان قابل استفاده‌ست و لزومی برای تعویضش وجود نداره. دانش آموزان می‌تونن به همون مباحثی که قبلا یاد گرفتن پایبند باشن و نیازی به یادگیری مبحث جدید نیست. حتی خوشبختانه می‌شه از منابع کمک آموزشی سال قبل هم استفاده کرد.

ویژگی‌های کتاب درسی فیزیک یازدهم چاپ 1401

کتاب درسی فیزیک یازدهم پر از مباحث و موضوعات خواندنی و به روز در حوزه فیزیکه. به کمک این مباحث هم درک عمیق‌تری در خصوص پیرامون و نحوه کارکرد طبیعت می‌کنین، هم به موضوعاتی تسلط پیدا خواهید کرد که در آینده کاری به شدت براتون سودمنده. این کتاب از 136 صفحه تشکیل شده و دارای چهار فصل با عناوین الکتریسیته ساکن، جریان الکتریکی و مدارهای جریان مستقیم، مغناطیس، القای الکترومغناطیسی و جریان متناوب تشکیل شده. در این فصل‌ها به مطالعه مباحثی در باب بار الکتریکی، خازن، توان، میدان مغناطیسی، قانون لنز و… می‌پردازید.

این کتاب از بخش‌های مختلفی مثل خوب است بدانید، مثال، تمرین، فعالیت، پرسش و… تشکیل شده تا بتونید از هر منظر مباحث رو درک کنین و در مواجهه با فیزیک انعطاف ذهنی داشته باشین. لازمه بدونین به تنهایی نمی‌شه اونطور که باید و شاید از پس کتاب درسی بربیاید. این کتاب به شکل آموزش محور طراحی شده و حتما یک معلم یا راهنما برای یادگیریش نیازه تا نکته‌های پنهان در مباحث رو براتون بازگو کنه.

درصورتیکه نمی‌تونین از معلم و راهنما کمک بگیرین استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی هم می‌تونه ایده خوبی باشه. بیان برخی از مباحث به کمک تصاویر، جداول و طراحی‌ها می‌تونه خیلی مؤثرتر واقع بشه به همین خاطر از اِلِمان‌های این چنینی هم به وفور در کتاب استفاده شده.

اهمیت کتاب درسی فيزيک یازدهم برای کنکور سراسری 1403

کنکور سراسری ریاضی 1403 از سه درس ریاضی، فیزیک و شیمی تشکیل شده. فیزیک اهمیت زیادی در بین این سه درس داره و از ضریب 9 برخورداره. این ضریب می‌تونه تضمین کننده رتبه بالایی برای شما باشه. میانگین پاسخگویی به فیزیک بین دانش آموزان رتبه برتر بالاست بنابراین هرچه به سؤالات بیشتری پاسخ بدین ترازتون هم بیشتر خواهد شد. فیزیک به طور کل دارای 35 تسته. از کتاب درسی فیزیک یازدهم در کنکور سراسری، 13 تست مطرح می‌شه.

این تعداد تست معادل حدود 30 درصد از کل سؤالات خواهد شد. اگه زمان زیادی در اختیار ندارین و می‌خواین که به تعداد تست قابل توجهی هم در درس فیزیک  پاسخ بدین می‌تونین کتاب فیزیک یازدهم رو انتخاب کنین. محتوای این کتاب تقریبا سبکه و مدت زمان محدودی هم برای یاد گرفتنش کافیه.

 از کنکور سراسری 1402 به بعد تصمیم گرفته شده که دروس عمومی حذف بشن. با توجه به این موضوع طبیعیه که اهمیت فیزیک بسیار بالاتر از قبل بره؛ پس منطقیه که انرژی زیادی روی این درس بزارید. برای پاسخگویی به دو درس فیزیک و شیمی روی هم رفته 75 دقیقه زمان در اختیار دارین که در صورت داشتن تسلط قابل قبول بر مباحث، کافی خواهد بود.

روش مطالعه کتاب درسی فیزیک یازدهم برای کنکور سراسری 1403

درس فیزیک درسی مفهومی و تحلیلیه و همین باعث شده خیلی از دانش آموزان توش ضعف داشته باشن. در ابتدا باید بگیم داشتن ضعف در تحلیل در خیلی از افراد رایجه، این توانایی به مرور به دست میاد پس اگه در این کار ضعیف هستین نگران نباشین و به خودتون اعتماد کنین. در ابتدا مطالعه رو از روی کتاب جلو ببرین. فراموش نکنین که طراحان سؤالات به کتاب توجه دارن و کتاب منبع اصلیه.

 تلاش کنین تا کلمات کلیدی رو یاد گرفته و کلیات اونچه که درسنامه در تلاشه تا توضیح بده رو درک کنین. حساسیت زیادی به خرج ندین، چون طبیعیه که در ابتدای راه نشه همه مباحث رو به خاطر سپرد. پس از اون اگه احساس نیاز به یادگیری عمیق‌تر می‌کنین و سطح متوسطی دارین در کنار کتاب درسی، می‌تونین از کتاب‌های کمک آموزشی هم استفاده کنین.

در این کتاب‌ها صفر تا صد مباحث شرح داده شده و نکات شفاف‌تر بیان می‌شه. پس از یادگیری اولیه دروس، یک کتاب تست تهیه کنین. کتاب تستی مناسبه که انواع تیپ از تست‌ها رو پوشش بده و در سطوح مختلفی هم نوشته شده باشه. داشتن پاسخنامه تشریحی هم مزیت محسوب می‌شه. برای تست زنی برنامه ریزی کنین.

 تعداد تست‌های معینی رو انتخاب کرده و در فواصل زمانی مشخص بهشون پاسخ بدید. پس از تست زنی هم حتما پاسختون رو تحلیل کنین تا نقاط ضعف و قوتتون پیدا شه. سپس در جهت رفعش برنامه ریزی کرده و دوباره یا چندباره تست‌هایی که توشون ضعف داشتین رو حل کنین تا ملکه ذهنتون بشه. شرکت در آزمون‌های جمع بندی هم ایده خوبیه تا خودتون رو محک بزنین و همچنین در برنامه ریزی زمانی‌ مهارت پیدا کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *