مقالات مشاوره ای

تغییرات جغرافیای ایران دهم چاپ 99 نسبت به 1400 برای کنکور 1403

تغییرات جغرافیای ایران دهم چاپ 99 نسبت به 1400 برای کنکور 1403

جغرافیا علمی کاربردیه که به افراد در شناخت محیط زیست، مراقبت از طبیعت، فهم پتانسیل‌ها و فرصت‌ها کمک می‌کنه. با پیشرفت این علم زندگی برای انسان‌ها خیلی آسون‌تر شده. آموزش این دانش به شکل محدود در مقطع ابتدایی صورت گرفته؛ اما دانش آموزان رشته علوم انسانی به یادگیری درباره جغرافیا به شکل تخصصی‌تری مشغول می‌شن. درس جغرافیا در سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم آموزش داده می‌شه و به بررسی این علم از ابعاد گوناگون می‌پردازه.

 در کتاب‌های درسی ممکنه هر سال به شکل‌های گوناگون ویرایشاتی صورت بگیره به همین خاطر پیش از شروع مطالعه برای کنکور سراسری باید از تغییرات منبع درسی‌تون آگاهی پیدا کنین. این مقاله برای متقاضیان کنکور علوم انسانی 1403 نوشته شده تا به خوبی از تغییرات کتاب درسی جغرافیا چاپ 1400 با 1399 آگاه باشین و منابع رو با توجه به موارد لازم انتخاب کنین.

لیست تغییرات درسی جغرافیا دهم چاپ 1400 نسبت به چاپ 1399

خوشبختانه کتاب درسی جغرافیا دهم چاپ 1400 کوچکترین تفاوتی با کتاب درسی چاپ 1399 نداره. این موضوع خبر خوبی برای دانش آموزان پشت کنکوریه؛ چرا که باز هم می‌تونن با محتوایی که در گذشته باهاش آشنا شدن به یادگیری بپردازن و زمانی برای یادگیری مباحث جدیدتر صرف نمی‌شه.

همچنین نیاز به تهیه جغرافیا چاپ 1400 ندارن و از کتاب‌های کمک درسی سال 1399 هم می‌تونن استفاده کنن. هرچند که معمولا توصیه می‌شه جدیدترین چاپ کتاب‌‌های کمک درسی تهیه بشه؛ اما استفاده از چاپ سال قبل هم در این مورد بدون اشکاله.

ویژگی‌های کتاب درسی جغرافیا دهم چاپ 1400

جغرافیا دهم انسانی درسنامه‌ای منحصر به فرد و هوشمندانه داره و بر اساس منابع معتبر علمی نوشته شده. این اثر از 110 صفحه و سه فصل با عناوین جغرافیا چیست، جغرافیای طبیعی ایران و جغرافیای انسانی ایران به همراه مجموعا ده درس تشکیل شده.

محتوای کتاب سخت نیست و متناسب با توانایی‌های ذهنی دانش آموزان نوشته شده؛ اما ماهیت این درس طوریه که نکات ریز زیادی رو پوشش می‌ده به همین جهت یادگیریش به توجه و دقت نیاز داره. 

جفرافیا دهم با بخش‌های متنوع و خلاقانه‌ای تدوین شده. فعالیت‌های زیادی هم در هر درس گنجونده شده که باعث منعطف شدن ذهن در برابر مفاهیم می‌شه. همه بخش‌های مهم هم با مثال‌هایی به جا و کاربردی ارائه شدن تا درسنامه در ذهن دانش آموز شکل عینی پیدا کنه. علاوه بر همه این موارد نمودار، جداول، طراحی و تصاویر زیادی در کتاب وجود داره که اثربخشی کتاب رو به چندین برابر می‌رسونه.

جذابیت ظاهری این کتاب هم بالاست. تیترها رنگی متفاوت با درسنامه دارن. چیدمان کلی درسنامه هم با نظم خاصی انجام شده. از رنگ‌ها هم در کتاب استفاده شده؛ اما در حد کم بوده و بیشتر می‌شه سبک ظاهری این اثر رو مینیمال و ساده دونست. نکته قابل توجه دیگه در خصوص کتاب اینه که جغرافیا دهم کتابی تدریس محوره. ممکنه مطالعه اون بدون کمک گرفتن از معلم و یا منابع آموزشی کمی مشکل باشه و نکته‌هایی از چشم دور بمونه.

اهمیت کتاب درسی جغرافیا دهم در کنکور سراسری

درس جغرافیا از دروس مهم در کنکور علوم انسانیه. با حذف دروس عمومی اهمیت این درس نسبت به گذشته بیشتر هم می‌شه. سازمان سنجش ضریب درس جغرافیا در کنکور 1403 رو ضریب 5 اعلام کرده. جغرافیا همراه با تاریخ در یک دسته قرار می‌گیره و مجموعا دارای 30 سؤال هستن. 5 تست از این 30 تست به جغرافیا دهم تعلق داره. مشاوران معمولا توصیه می‌کنن که اگر قرار به انتخاب منبع بین جغرافیا دهم، یازدهم و دوازدهمه حتما جغرافیا دهم رو انتخاب کنین.

محتوای این درس نسبت به دو کتاب دیگه کمتر و بسیار آسون‌تره و وقت کمتری ازتون خواهد گرفت. تست‌های جغرافیا دهم در سال‌های گذشته سطح بسیار آسونی داشته و با مطالعه نسبی می‌شد تقریبا به همه اون‌ها پاسخ داد.

میانگین پاسخگویی به این درس حتی دربین رتبه‌های برتر هم خیلی بالا نیست پس اگه وقت بیشتری روش بزارین از رقابت جلو می‌زنین و ترازتون افزایش چشم‌گیری خواهد داشت.

روش مطالعه کتاب درسی جغرافیا دهم برای کنکور

گفتیم که درس جغرافیا یکی از دروس مهم و رتبه‌ ساز در کنکوره؛ اما سؤال رایج اینه که برای کسب نتیجه ایده آل در چنین درسی باید چه روش مطالعه‌ای رو به پیش بگیریم؟

اشتباه بزرگی که نسبت به این درس وجود داره اینه که اکثریت فکر می‌کنن درس جغرافیا حفظیه. به همین خاطر هم اون رو آخر از همه دروس مطالعه می‌کنن و نهایتا  کمبود وقت و جزئیات زیادی که محتوا داره باعث می‌شه دانش آموزان در اون یادگیری عمیق رو تجربه نکنن.

درس جغرافیا برعکس تصور خیلی از افراد ترکیبی از دانش تحلیلی و حافظه‌ایه. یعنی دانش آموزان در اولین پله‌های یادگیری باید درسنامه رو با قوه تحلیلشون درک کنن و پس از اون به حفظ موارد بپردازن.

مشاوران توصیه می‌کنن که نقطه شروع شما یادگیری از روی کتاب درسی باشه. پس از تسلط نسبی بر کتاب درسی و فهم طرح کلی درس، اگه سطح بالایی دارین می‌تونین مطالعه رو به شکل چندباره از روی همون کتاب به پیش ببرین. اگه اطلاعات و دانش قوی ندارین از کتاب‌های کمک آموزشی استفاده کنین؛ این نوع از کتاب‌ها محتوا رو به زبان ساده‌تر و با نکات دقیق‌تر ارائه کردن.

پس از یادگیری درسنامه جغرافیا دهم یک کتاب تست جامع و استاندارد تهیه کنین. برخی از دانش آموزان کتاب‌های تست مختلفی رو تهیه می‌کنن که در آخر باعث می‌شه هم فشار زیادی رو متحمل بشن و هم تسلط دقیقی نسبت به تست‌هایی که یاد می‌گیرن نداشته باشه. یک کتاب تست مناسب می‌تونه تمام نیازهاتون رو رفع کنه.

توجه کنین که تست زنی باید در حد توانتون انجام بشه و کیفیت رو فدای کمیت نکنین. همچنین این کار رو به شکل مداوم انجام بدین و بین جلسات تست زنی فاصله نندازین. یکی از جنبه‌های مهم تست زنی، تحلیل پاسخ و پیدا کردن نقاط قوت و ضعف درسیه؛ پس حتما زمان مورد نیاز رو برای این کار کنار بذارین. کتاب تستی که پاسخنامه تشریحی داشته باشه بهترین انتخاب ممکن برای شماست. در کنار همه این موارد شرکت در آزمون‌های آزمایشی شبیه سازی شده کنکور کمک زیادی به آماده‌تر شدنتون برای پاسخ به تست‌های جغرافیا دهم می‌کنه. اگه وقت و هزینه کافی برای شرکت در این آزمون‌ها رو هم ندارین می‌تونین تو خونه زمان رو تنظیم کنین و به سوالات کنکور سراسری سال‌های گذشته پاسخ بدین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *