مقالات مشاوره ای

تغییرات تاریخ یازدهم چاپ 1400 نسبت به 1401 برای کنکور 1403

تغییرات تاریخ یازدهم چاپ 1400 نسبت به 1401 برای کنکور 1403

شناختن تاریخ به انسان‌ها کمک می‌کنه درک بهتری از رفتارهای گذشتگان‌مون داشته باشن. همچنین به تحلیل پدیده‌های اجتماعی و حتی فردی کمک  زیادی می‌کنه. هر کسی باید تا حدی تاریخ رو بشناسه و از رخدادهای مهم گذشته با خبر باشه. درک تاریخ در رشته‌ علوم انسانی اهمیت بسیار بیشتری پیدا می‌کنه؛ بنابراین دانش آموزان در سه مقطع دهم، یازدهم و دوازدهم به شکل تخصصی با مهمترین رخدادها و شخصیت‌های تاریخی ایرانی و غیر ایرانی آشنا می‌شن.

 این درس در کنکور اهمیت زیادی داره و بسیار متکی بر جزئیاته؛ به همین خاطر شرکت کنندگان کنکور علوم انسانی 1403 باید توجه ویژه‌ای به تغییرات سالیانه کتاب‌ درسی تاریخ داشته باشن. در این مقاله قراره کتاب درسی تاریخ یازدهم چاپ 1401 رو با چاپ 1400 مقایسه کنیم و تغییراتشون رو در صورت وجود ریز به ریز شرح بدیم.

لیست تغییرات کتاب درسی تاریخ یازدهم چاپ 1401 نسبت به چاپ 1400

کتاب درسی تاریخ یازدهم چاپ 1401 نسبت به چاپ 1400 فقط یک تغییر کوچک داشته. تنها تغییر مربوط به صفحه 44 کتابه که عنوان «بحران ارتداد و جنگ های داخلی» به «چالش های حکومت ابوبکر» تبدیل شده. این موضوع نشون می‌ده که استفاده از کتاب درسی تاریخ یازدهم چاپ 1400 برای کنکور 1403 و استفاده از حتی کتاب‌های کمک درسی تاریخ چاپ سال گذشته هم هیچ مانعی نداره.

البته  در خصوص کتاب‌های کمک درسی توصیه می‌شه که تا حد امکان جدیدترین چاپ مربوطه رو تهیه کنید چون سوالات کنکور هرسال ممکنه تغییر شکل‌ پیدا کنن و سبکشون به کُل عوض شه؛ اما اگه از نظر وقت و هزینه‌ دارای محدودیت هستین هم می‌تونین چاپ قدیمی‌تر رو استفاده کنین.

ویژگی‌های کتاب درسی تاریخ یازدهم 1401

کتاب درسی تاریخ یازدهم دارای 256 صفحه‌ست. حجم این اثر نسبت به دیگر کتاب‌های درسی بیشتر به نظر میاد؛ اما محتوای سنگینی نداره و بیشتر روایت رخدادهاست. از سمت دیگه تمامی مباحث تاریخی به شکل روان توضیح داده شده و ذهن دانش آموزان از مطالعه خسته نمی‌شه. تمام بخش‌های کتاب هم بر طبق منابع معتبر تاریخی نوشته شده و از نظر علمی ارزش بالایی داره. تاریخ یازدهم از 26 درس تشکیل شده که موضوعات مختلفی مثل تاریخ قاجار، نهضت مشروطه، حکومت پهلوی، تحولات ایران پس از انقلاب و… رو پوشش داده.

توضیحات کتاب در حد متناسب هستن یعنی نه به شکلی مطرح شدن که اطلاعات اضافی و بی مورد در کتاب وجود داشته باشه و نه از بیان موضوعات مهم صرف نظر می‌شه. کتاب فوق از بخش‌های مختلفی مثل برگی از تاریخ، بیشتر بدانید، پرسش‌های نمونه، اندیشه و جست و جو و… تشکیل شده. هر کدوم از این بخش‌ها نگاه خاصی به تاریخ دارن و از جنبه‌های مختلفی ذهن رو درگیر درس می‌کنن.

برای ملموس‌تر شدن و جذاب‌تر شدن درسنامه هم از تصاویر، نقشه‌ها و طراحی‌های متعددی استفاده شده که ارزش این کتاب رو بالاتر برده. طراحی ظاهری کتاب هم بسیار تحسین برانگیزه. با تماشای کتاب متوجه نظم و چیدمان درست نوشتار می‌شین. چینش رنگی کتاب هم بسیار اصولی و متناسب با ماهیت درس انجام شده. در مجموع تاریخ یازدهم از نظر محتوا، شیوه آموزش و ظاهر جزو بهترین کتاب‌های درسی محسوب می‌شه.

اهمیت کتاب درسی تاريخ يازدهم برای کنکور علوم انسانی 1403

درس تاریخ در کنکور علوم انسانی با درس جغرافیا در یک دسته قرار می‌گیره و هر دو دارای ضریب 5 هستن. به طور کل از این دو درس 30 تست مطرح می‌شه که دانش آموزان باید در مدت 25 دقیقه بهشون پاسخ بدن. سهم درس تاریخ از این دسته، 15 تسته که هر مقطع دهم، یازدهم و دوازدهم دارای 5 تست هستن. توصیه می‌شه که درس تاریخ رو برای کنکور بسیار جدی بگیرین چون ضریب قابل توجهی داره.

از سمت دیگه میانگین پاسخگویی به این درس پایینه و با زدن تست‌ها می‌تونین در رقابت موفق‌تر عمل کنین. با حذف دروس عمومی هم اهمیت درس تاریخ و جغرافیا بیشتر شده و به شما در کسب رتبه ایده آل کمک می‌کنه. در سال‌های گذشته تست‌های تاریخ یازدهم سطح آسونی داشتن و با مطالعه کردن کتاب می‌شد به آسونی بهشون پاسخ داد. تاریخ يازدهم محتوای آسونی داره و اگه قراره بین سه کتاب یکی رو انتخاب کنین، این کتاب می‌تونه انتخاب خوبی باشه.

روش مطالعه کتاب درسی تاریخ یازدهم برای کنکور علوم انسانی 1403

تاریخ درسیه که به حفظی بودن معروفه و اکثرا تصور می‌کنن که فقط افراد دارای حافظه قوی می‌تونن توش موفق باشن. گرچه برای یادگیری این درس نیاز به حافظه قوی هست؛ اما به همون نسبت به توان تحلیلی هم نیازه. دانش آموزان باید بین رخدادهای تاریخی و دلایل ایجادشون، شخصیت‌های تاریخی، تصمیمات شخصیت‌های برجسته و… بتونن ارتباطاتی پیدا کنن و به خوبی وقایع رو در کنار همدیگه بچینن.

برای شروع توصیه می‌کنیم مطالعه رو از کتاب درسی شروع کنین. کتاب‌های کمک درسی از همون ابتدا توضیحات مفصلی ارائه می‌دن که شاید محتوا رو کمی نا منظم و گیج کننده به نظر برسونه. برای تأثیرگذاری بیشتر بهتره که دروس رو در بیشتر از دو دور یاد بگیرین.

 نیازی نیست که ابتدا دروس رو به شکل کلی یاد گرفته بشه. بهتره دور اول بر کلمات کلیدی تمرکز داشته باشین و طرح درسی رو درک کنین. پس از اون در مطالعات بعدی به جزئیات توجه کرده و ترکیبی از ترفند‌های تحلیل اطلاعات و حافظه‌ای رو به کار ببرین. اگه قصد استفاده از کتاب‌های کمک درسی رو دارین بهتره در مراحل مرور و یادگیری ازشون استفاده کنین.

یادگیری دروس فقط یک بخش کاره و نباید بهش اکتفا کنین. بخش مهم بعدی تست زنی و تحلیل تست‌هاست. همونطور که پیشتر گفتیم درس تاریخ جزئیات زیادی نسبت به دروس دیگه داره که ممکنه خیلی زود از ذهن پاک شه. با تست زدن می‌تونین تا حد بسیار خوبی از پاک شدن اطلاعات درسی در ذهنتون جلوگیری کنین و اون‌ها رو به حافظه ببند مدتتون بفرستین.

بهتره تست‌ها در تیپ‌های متنوع باشن و به ترتیب از سطح سخت به سطح آسون چیده شده باشن تا آمادگی‌های لازمه ایجاد بشه. پس از پاسخ دادن به تست‌ها حتما باید به تحلیل تست‌ها توجه کنین و نقاط ضعف و قوت‌تون رو بشناسین. همچنین تست‌های تاریخ یازدهم کنکور سراسری چندسال گذشته‌ رو هم مرور کنین. شرکت در آزمون‌های شبیه سازی شده کنکور هم کمک شایانی به پیشرفتتون می‌کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *