مقالات مشاوره ای

تغییرات جغرافیا یازدهم چاپ 1400 نسبت به 1401 برای کنکور 1403

تغییرات جغرافیا یازدهم چاپ 1400 نسبت به 1401 برای کنکور 1403

درس جغرافیا یکی از دروس مهم رشته علوم انسانیه. در این درس به شناخت ویژگی‌های زمین و بررسی اثرات  فعالیت‌های انسانی و فرصت‌های مرتبط با اون پرداخته می‌شه. علم جغرافیا از کاربردی ترین علومه که دانش آموزان با مطالعه‌ش فرصت‌های درسی و حرفه‌ای زیادی کسب می‌کنن و تصمیم‌های محیطی درست‌تری هم می‌گیرن.

جغرافیا در سه مقطع دهم، یازدهم و دوازدهم به دانش آموزان تدریس می‌شه و در امتحانات نهایی و همچنین در کنکور سراسری درسی بسیارمهم محسوب می‌شه. در این مقاله تصمیم گرفتیم تغییرات کتاب درسی جغرافیا چاپ 1401 رو با چاپ 1400 مقایسه کنیم.

 کتاب‌های درسی هرسال ممکنه تغییراتی پیدا کنن و عدم آگاهی از این تغییرات به ضرر دانش آموزان پشت کنکوری خواهد بود؛ چرا که بعید نیست تست‌ها با توجه به تغییرات دروس طرح بشن و به راحتی سوالاتی که می‌تونستن شما رو در رقابت جلو بندازن رو از دست بدین.

لیست تغییرات کتاب درسی جغرافیا یازدهم چاپ 1401 و 1400

درس جغرافیا چاپ 1401 تغییری نسبت به چاپ 1400 نداشته. این موضوع خبر خوبی برای دانش آموزان پشت کنکوریه که نیازی به یادگیری مباحث جدیدتر ندارن و می‌تونن از همون کتاب درسی سال 1400 استفاده کنن. همچنین می‌تونن از کتاب‌های کمک آموزشی مربوط به سال 1400 هم استفاده‌ کرده و هزینه و وقت اضافی صرف نکنن.

ویژگی‌های کتاب درسی جغرافیا یازدهم چاپ 1401

کتاب جغرافیا یازدهم کتابی با کیفیت محتوایی بسیار بالاست که به روز‌ترین و معتبرترین مباحث جغرافیا رو در خودش جای داده. این اثر دارای 162 صفحه‌ست. درسنامه کتاب متناسب با سطح یادگیری طیف وسیعی دانش آموزان نوشته شده و هیچ فشاری بهشون وارد نمی‌کنه. از سمت دیگه مباحث در حجم متناسبی توضیح داده شدن و تمام بخش‌ها به جا و و هوشمندانه تدریس شده.

اثر فوق از چهار فصل تحت عنوان ناحیه چیست، نواحی طبیعی، نواحی انسانی و نواحی سیاسی تشکیل شده و درباره موارد مهمی مثل آب و هوا نواحی اقتصادی، کشور‌ها، ژئوپلوتیک و… خواهید خوند. اثر فوق از بخش‌های مختلفی مثل فعالیت، بیشتر بدانیم، ارائه در کلاس و… تشکیل شده که درسنامه رو از جنبه‌های خلاقانه‌تری پوشش می‌ده.

در کتاب از تصاویر، نقشه و نمودارهای متعددی هم برای اثرگذاری بیشتر دروس استفاده شده که سرعت یادگیری رو دوبرابر می‌کنه. طراحی ظاهری کتاب هم بسیار متناسب انجام شده. نوشتار کتاب در فونت مناسب و چیدمان اصولی جایگذاری شده و با تماشای کتاب نظم خاصی به چشمتون می‌خوره . چینش رنگی هم در تعادل انجام شده و از اون دز کادر بندی استفاده شده.

به خاطر داشته باشین که این کتاب ماهیت تدریس محور داره و حتما معلم باید اون رو آموزش بده؛ چرا که با مطالعه بدون دانش قبلی ممکنه نکته‌هایی از ذهن دور بمونه.

اهمیت کتاب درسی جغرافیا یازدهم در کنکور علوم انسانی

درس جغرافیا از تاثیرگذارترین دروس در کنکور علوم انسانی 1403 محسوب می‌شه. رسم بر اینه که درس تاریخ و جغرافیا با هم در یک دسته بندی قرار بگیرن و ضریب و تراز یکسانی هم دارن. ضریب درس تاریخ و جغرافیا در کنکور پیشِ رو ضریب 5 اعلام شده. این ضریب ممکنه در مقایسه با درسی مثل ادبیات و ریاضی کمتر باشه؛ اما با توجه به مواردی می‌تونه حتی تاثیرگذارتر از دروسی با ضریب بالا عمل کنه.

اولین مورد اینه که رقابت در درس تاریخ و جغرافیا به دلیل زیاد بودن حجم مطالب نسبت به دروس دیگه کمتره؛ بنابراین اگه درصدتون در این درس از میانگین پاسخگویی بالاتر باشه ترازتون رشد قابل توجهی می‌کنه. به علاوه در دوسال اخیر دروس عمومی از کنکور سراسری حذف شده. این موضوع باعث می‌شه دانش آموزان وقت بیشتری داشته باشن تا به این درس اختصاص بدن و اهمیتش از گذشته بیشتر می‌شه.

در مجموع از سه کتاب جغرافیا و سه کتاب تاریخ تعداد 30 تست مطرح می‌شه. در سال‌های گذشته سهم همه این کتاب‌ها از سؤالات کنکوری یکسان بوده و از هر درس 5 تست مطرح شده. پیش بینی می‌شه امسال هم رویه به همین منوال باشه و از درس جغرافیا یازدهم با پنج تست طراحی بشه. تست‌های جغرافیا یازدهم در سالیان گذشته سطح سختی نداشته و ارزش وقت گذاشتن رو داره؛ پس مشاوران توصیه می‌کنن حتما زمانی رو به مطالعه این کتاب اختصاص بدین.

روش مطالعه کتاب درسی جغرافیا یازدهم برای کنکور سراسری

درس جغرافیا درسی پرنکته‌ست که همین موضوع مطالعه رو برای دانش آموزان کمی سخت کرده. اکثر افراد رویکرد حفظی نسبت به این درس دارن؛ اما در حقیقت این درس صرفا حفظی نیست. در خیلی از قسمت‌های کتاب کاربرد، چگونگی و چیستی مفاهیم شرح داده می‌شه که نیاز به قوه تحلیل و حل مسئله داره. اگه دانش آموزان نسبت به این مباحث به شکل صددرصدی از ترفند‌های حفظی استفاده کنن نهایتا دچار اشتباهات جبران ناپذیری می‌شن.

بهتره که از همین شروع مطالعه حواستون باشه که رویکرد حل مسئله و همه جانبه‌ای به به مباحث داشته باشین. مشاوران تحصیلی معمولا توصیه می‌کنن مطالعه رو از کتاب درسی شروع کنین. منبع طراحان سوالات کنکوری نهایتا کتاب درسیه و آ‌شنایی نسبی با کتاب و نحوه ارائه مطالب ضرورت داره. پس از اتمام اولین فاز مطالعه  دو راه وجود داره. اگه سطح دانش کلی و قابل قبولی دارین، باز هم از روی کتاب درسی به مطالعه بپردازین و تلاش کنین تا تمام پرسش‌های محتمل رو حدس بزنین و از زوایای گوناگونی شروع به سنجش مباحث کنین.

اگه در این درس ضعیف هستین و نیاز به کمک دارین کتاب‌های کمک آموزشی ریز به ریز موضوعات رو شکافته و به شکل کامل‌تری توضیح می‌دن که می‌تونه گزینه مناسبی براتون باشه.

پس از این مراحل باید کتاب تست خوب و باکیفیت تهیه کنین. یک کتاب تست کافیه و سر خودتون رو با کتاب‌های متعدد شلوغ نکنین چون باعث سردرگمی در یادگیری می‌شه. بهترین کتاب تست، کتابیه که انواع تیپ از تست‌ها رو داشته باشه و به ترتیب از سطح آسون به سطح سخت بره. داشتن پاسخنامه تشریحی هم مزیت بسیار مهمیه. باید  تست‌هارو به تدریج و طی مدت زمان خاصی یاد بگیرین.

زمان عامل بسیار مهمی در یادگیریه و باید بین تست زنی مباحث فاصله‌ زمانی وجود داشته تا محتوا در ذهن موقع استراحت تثبیت بشه. فراموش نکنین که پس از پاسخ به هرتست اشتباهاتتون رو پیدا کنین و به رفعش بپردازین. پس از تست زنی و یادگیری کُلی مباحث هم می‌تونین در آزمون‌های آزمایشی شبیه سازی کنکور شرکت کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *